FitBiten och jag

– Nå, hur går det? Har hon tröttnat på FitBiten ännu?

No way! En liten pryl som utan krus levererar en massa information varje dag och natt, och dessutom gör det sjukt mycket enklare att välja trapporna framför hissen och att allmänt röra mig mer i vardagen – den kan en väl inte annat än älska?

fitbit_day

Såhär ser dagsvyn ut i mitt FitBit dashboard. Givetvis går det bra att anpassa vilken information som ska visas – förbrukade kalorier, vilken distans de där 10 595 stegen kan motsvara, och om en orkar registrera sitt kaloriintag (orka…) så finns det lite visare för det också. När jag klarat mina mål på steg och Very active minutes så hurrar den för mig. Bara en sån sak! Vad ska jag säga, I’m a sucker for validation.

fitbit_weekPå veckobasis får jag en sådan här sammanställning per mail (den går såklart att välja bort om en inte vill ha den). Ett genomsnitt på nästan artontusen steg om dagen förra veckan – jag blir faktiskt imponerad av mig själv! På det här viset är jag snart i Mordor! (1779 miles om en börjar i The Shire).

Och jo, jag vet att jag skrev att jag inte tyckte det var någon poäng med att följa eller öka min vardagsmotion, utöver att konstatera att jag lätt kommer över de där tiotusen stegen varje vardag (får jobba lite mer för dem på helgerna) – men jag har tänkt om. Jag tar tillbaka allt jag sa och hävdar motsatsen.

Jag tänkte på Mark Sissons Primal Blueprint, där han tycker att basen i träningen ska vara att ”move frequently at a slow pace”. Enligt honom stärker det vårt immunförsvar, gör vår fettförbränning mer effektiv och stärker kroppen så den orkar med tyngre träning.

fitness_pyramid_flat_2012Att promenera kan också vara bra återhämtningsträning efter hårda löp- eller cykelpass, ”sköljpass” som det ibland kallas.

Sedan läste jag det där blogginlägget på Nerd Fitness – A Hobbit’s guide to walking (in och läs, bra inlägg och roligt skrivet), där Steve Kamb lyfter fram fördelar med att gå mer; fettförbränning igen (let’s face it, om jag tappade några kilo skulle löpningen gå lite lättare, speciellt i backarna), ökad kaloriförbränning, uthållighet och aktivitet utan att slita så mycket på kroppen. Just nu har jag ju svårt att öka min löpmängd utan att benen protesterar – men promenader fungerar ju.

Så. Jag låter det lilla armbandet motivera mig att röra mig lite mer i vardagen. Rekordet just nu är strax över 25 000 steg på en dag. Undrar om jag tangerar det den här veckan?

– Finns det verkligen inget dåligt att säga om den?

flexpinkDet skulle i så fall vara att de precis har släppt en ny och upphottad version, FitBit Force, som också visar tiden – precis sådär irriterande nära inpå att jag köpte min, som nu redan är ”den gamla”. Nu kör jag både armbandsur och FitBit på samma arm, och det hade ju varit smidigt med bara ett armband. Men det är ett massivt i-landsproblem för mig, och kanske ett argument till att köpa för dig som inte redan har en?

Och att det rosa armbandet är restnoterat och inte går att beställa förrän om 6-8 veckor. Så nej, it’s all good.

Frågor på det?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s