Min träning – oktober

jogg_oktober

Mjaha.

Vad jag har att säga till mitt försvar? Inte mycket. The eländiga högerfot made me do it?

Portugalresa med Springtime

IMG_2536Det som gör att den här månaden överhuvudtaget har någon hyfsad träningsmängd (29 timmar) beror på att jag tränade tolv timmar på Springtimelägret. Ursprungsplanen var att jag skulle springa mycket på lägret och få till minst ett ordentligt långpass inför Österlenmaran, men veckan innan avfärd blev fotproblemet (som jag nu är rätt säker på är hälsporre) så akut att det inte gick att stödja på foten. Då blir det inte mycket springa av.

Istället blev fokus på resan lite mer att prova nya saker, göra mycket rörlighetsträning och träna styrka. Det var väldigt kul och inspirerande, och jag samlade många glada minnen den veckan.

Swim/bike/run

Löpning 49 km, 6 h 23 min Lite och långsamt. Men det beror på skada, tyvärr.
Cykel 21,7 km (japp, jag har cyklat ute! Det trodde du inte!) 5 h 20 min. Typ den vanliga spinningen plus ett bonuspass ute.
Simning 5 km, 2 h 40 min Bara två pass, uppryckning är av nöden.

Varför blev det såhär, och nu då?

Tja, mindre löpning på grund av foten, och mindre simning och annat för att jag tappade lite motivation på grund av att jag inte kunde springa. En dålig loop, helt enkelt. Dags att bryta den.

Vecka 45 (efter Österlenmaran) börjar min träningsplan inför Frankfurt. Basen där är två simpass, två cykelpass och tre löppass per vecka. Löpningen kan jag inte köra enligt plan som det ser ut nu, så medan jag rehabbar får det bli en alternativ plan.

Fokus för november: 

  1. Få ordning på foten så att jag kan springa (behandlingar, rehabträning med mera)
  2. Kompensera för minskad löpträning med mer simning, vattenlöpning och ev cykling om jag kan göra det smärtfritt.
  3. Träna styrka och rörlighet, så jag får bättre förutsättningar att orka med min träning.

Frågor på det?

Kommentera

