Laddad? Njae.

Den här veckan hittills: två dagar med träning, två dagar med behandlingar. En massage och en naprapatbehandling – jag tänkte gå all-in och göra så gott jag kan för att ha bra förutsättningar att kunna springa Österlenmaran på lördag.

Massör-Patrick säger att jag är stelare än någonsin i både ben och rygg, och naprapat-Mattias tycker att vaden är bättre (såklart, den fick ju en massa massage dagen innan!) men att alla små muskelfästen kring hålfoten är stela och irriterade. Och hur vi ska få dem att lugna ner sig är inte riktigt klarlagt – så jag vet inte riktigt hur det ska gå med loppet.

Olika saker som kan vara stela i min fot

Men – kan jag inte springa får jag väl gå, i alla fall delvis. Hela helgen är ju bokad och betald, med tågbiljetter och hotell så en helg i Simrishamn blir det oavsett. Maxtiden på halvmaran är 3 timmar – alltså 8:20 minuter per kilometer. Lugn jogg och rask promenad kan fungera. Då blir det mer ork kvar till den där efterfesten!

Naprapat-Mattias påminde också att jag när jag springer måste se till att lyfta knät och slappna av i musklerna på underbenets framsida i varje steg – vilket har fått till följd att jag tänker jättemycket på hur jag gör när jag går, och just nu inte är exakt säker på att jag vet hur. Men får jag öva i två mil kanske jag kommer på det? Eller ta till den här gamla klassikern.

excuse_to_w_o

Oavsett hur det blir med helgens lopp så behöver jag ju kunna springa om det ska bli någon IM i Frankfurt till sommaren. Enligt planen ska jag börja träna efter Jonas Coltings Ironmanprogram nästa vecka – och det innebär 3 x löpning varje vecka. Just nu känns det inte som om det är på väg åt rätt håll alls – det gör lika ont hela tiden. Kämpar på med min foamroller och min lilla taggiga boll och ser om det går att få musklerna att rulla in i ledet – annars får jag prata med naprapat-Mattias om en plan B nästa vecka.

Och mer massage. Tror inget kan bli sämre med mer massage. Eller?

Kommentera

