Tacksamhetstisdag

Ibland behövs en liten puff i rätt riktning, eller en diskret påminnelse; Du har väl inte glömt bort att tänka på the finer things in life? Idag kom en sådan från Skön Puls-Vevve, och det tackar jag för! Ibland kan jag tycka att det är lite Pollyanna-äppelkäckt att fokusera på det positiva – måste en vara så jävla glad? Och nej, det måste en ju inte.

Men. Hemma hos föräldrarna i helgen bläddrade jag i mammans Tara, och hittade en artikel om lycka. Forskaren Sonya Lyobomirsky hävdar att vi själva kan styra över 40% av vår lyckonivå. 50% är någon slags basläge som avgörs av din personlighet i grunden, om du är en obotlig optimist eller har en lite mer skeptisk hållning till det här med livet. Bara 10% beror på hur ditt liv ser ut – om du är rik, fattig, gift, singel, sjubarnspappa, höginkomsttagare eller arbetssökande påverkar inte så mycket som en kan tro.

De där 40% jag själv kan påverka – det verkar ju osannolikt korkat att inte göra det bästa jag kan av dem.

IMG_2760Vad tror ni tips nummer ett för att känna dig lyckligare kan vara? Uttryck tacksamhet. Nummer två? Tänk positivt. We are on to something, people!

Denna tacksamhetstisdag är jag extra glad och tacksam för, i stort som i smått:

  • att båda mina jobb just nu ger mycket positiv energi och nya utvecklingsmöjligheter
  • att min kropp står ut med allt jag utsätter den för utan att gnälla alltför mycket. Okej, det är det här med foten, men jag känner att vi är på rätt väg där.
  • att jag har härliga människor omkring mig, både familj, kompisar och kollegor. Och hela bloggosfären!
  • att jag kan fylla mitt liv med de saker jag vill ska finnas där.
  • att jag ska få gå till gymmet nu och lyfta tunga saker.
  • att jag hittade ett par sprillans nya byxor som jag glömt bort att jag köpt, i garderoben i morse. Och de sitter perfekt!

Vad är du tacksam för?

Kommentera

