Träna Rätt 2014

Idag hade Stockholmspolisens simklubb bjudit in till en föreläsningsserie med rubriken ”Träna Rätt 2014” – kan ju inte missas, speciellt inte då dragplåstret var grymma Lisa Nordén. Att jag på köpet fick mingla med härliga klubbkompisar som jag inte träffat på länge var en välkommen bonus också. Utöver Lisa fick vi lyssna på Rubin McRae, Tobias Ydén, Fredrik Lundin och Ola Strömberg.

Så fantastiskt mycket konkreta tips på hur jag ska förbättra min träning kan jag nog inte säga att jag fått med mig – men en trevlig eftermiddag och en del inspiration, helt klart.

Rubin McRae pratade en del om träningsplanering, att sätta mål och delmål på väg dit. Det tycker jag att jag har hyfsad koll på, men jag ska ändå sätta mig ner och titta igenom det hela. Det här med att jag inte kunnat springa på ett bra tag har ju såklart gjort att jag ligger efter mot min träningsplanering, och en omplanering är nog av nöden. Enligt naprapat-Mattias kan jag börja provspringa lite i början av nästa vecka, men även om det funkar bra så kan jag ju inte börja springa långpass på två timmar direkt. Eller, det kanske jag kan, men det är nog mest ett recept på en ny skada.

En nyhet vi fick ta del av är att Running Sweden byter namn. Det nya namnet blir Urban Tribes, för att inte namnet ska begränsa till löpning i Sverige. De har ju expanderat till andra verksamheter också, t ex triathlon, och ska starta i fler länder. Norge och Finland verkar vara först ut. Det är verkligen en reflektion på hur stark träningstrenden är att Urban Tribes nu har 60 coacher, och tror sig behöva utbilda 55 till under nästa år.

Nej, där får jag ta lite inspiration av Lisa. Hon pratade en del om sina skador under året, och hur hon har tänkt kring dem. Istället för att gräva ner sig och deppa för att hon inte kunnat springa har hon lagt mer tid på simning, cykling och styrketräning – saker som gör henne till en bättre triathlet när hon kan börja springa igen. Lite så har jag ju tänkt att jag ska göra, passa på att simma massor. Tyvärr är det ganska ofta sorgligt långt mellan tanke och handling för den här tanten.

Tobias Ydén från Access Rehab pratade om skador också, och vad en själv kan göra för att motverka dem. Att inte belasta mer än vad det finns hållfasthet för var ett konstaterande som låter självklart i teorin, men kanske inte lika enkelt i praktiken. Innan jag fick problem med foten den här omgången så visste jag förvisso att mina fötter inte var superstarka, men jag hade inte en aning om att högern var så mycket klenare än vänstern. Övningen myrgång ska jag testa – att ta sig fram genom att ”dra sig fram” med tårna. Ungefär som skrynkla ihop handduk-övningen, men stående. Vid första försöket var jag helt slut efter ungefär en meter. Vi fick också en påminnelse om den där gummibandsövningen utåtrotation för axeln; Tobias kallade den världens tråkigaste övning. Jag säger inte emot – men den är visst bra för oss som försöker simma.

Fredrik Lundin aka Coach Ludde pratade om simning, vi fick se lite filmer och förslag på olika pass. Han pratade också om att en behöver en simcoach (Rubin rekommenderade också att ta hjälp och inte försöka coacha sig själv) – och det har jag ju redan en, som jag är väldigt nöjd med det. En av frågorna Coach Ludde fick från publiken var hur mycket han rekommenderar att vi ska simma. Svaret? ”Så mycket ni kan”. Hellre korta pass och ofta, eftersom simning är en färskvara och vi som lärt oss frisimma i vuxen ålder snabbt tappar vår vattenvana. Så sant, så sant! Jag får se till att utnyttja det där SPIF-medlemskapet och simma oftare.

Sist men inte minst var det Lisas tur. Hennes del var i form av en frågestund, där först konferenciern Mikael Sahlberg ställde frågor, och sedan frågor från publiken. Bland annat pratade hon om sitt deltagande i Cyclocross-SM, där hon vurpade två gånger och slutade sexa. Här tryckte hon på att det är viktigt att utmana sig själv och göra läskiga saker – utöver CXSM hade hon provat på en ren simtävling i bassäng, och förstås bytt distans och kört halv-IM.

Apropå att testa läskiga saker; Stockholmspolisen Simning presenterade sin verksamhet, och det där med simhopp för vuxna låter obehagligt lockande. Kollade deras websida när jag kom hem och det var ju en himla (o)tur att det för närvarande inte fanns några prova-påkurser…

Nu fokuserar hon mot OS i Rio 2016. I vinter ska hon köra rehab för att komma tillrätta med sina skador som hindrar löpningen, sedan blir det uppbyggnad progressivt under 2014 och 2015, för att vara på topp 2016. Jag blir fascinerad av det långa tidsperspektivet, och känner mig lite ADD som knappt kan fokusera fram till Frankfurt om åtta månader. Men det kanske är därför det är hon som är världselit och inte jag. Ja, bortsett från det där med att vara talanglös och lastgammal förstås. Detaljer, detaljer!

Någon frågade om det finns en plan för livet bortom OS 2016, och då verkar det vara långdistans som hägrar. Lisa trodde att den distans som passar henne bäst är halv-IM, då tävlingstiden är rätt lång men farten ändå är hög. Dessutom blir cyklingen mer utslagsgivande när det inte är tillåtet med rulleåkning, och det gynnar ju starka cyklister som Lisa. Hon fick ju inte ut sin fulla kapacitet på VM i Vegas i år, så det finns en revansch att utkräva där.

Allt som allt en givande dag, och jag blir peppad att ta tag i och strukturera min egen träning lite mer. Närmast på schemat: Leverera ett kickass långspinningpass för VSS Triathlon och Friskis & Svettis Väsby imorgon. Musiken är mixad och klar; det blir både intervaller och långa, sega klättringar. Kanske en och annan tempoökning i backe också? Den som dyker upp får se! Trötta ben für alle torde kunna utlovas.

IMG_2801 - Copy

IMG_2812 - Copy IMG_2809 - Copy IMG_2808 - CopyDSC_1752

IMG_2802 - Copy

Kommentera

