Finns lyckan i din telefon?

På väg hem från New York plockade jag upp boken ”The Happiness project” av Gretchen Rubin, sträckläste den på planet hem och har sedan totalt snöat in på det där med lycka i teori och praktik. Främst såklart den uppenbara frågan – kan jag påverka min egen lycka och i så fall hur? Sjukt intressant område, och jag planerar några inlägg om det inom en snar framtid.

Annelie Pompe – äventyrare, fridykare, bergsklättrare och allmänt skön och positiv person – verkar också vara inne på samma område. Idag släpper hon (tillsammans med Hello There och Skandinaviska Ledarakademin) en app som ger dig dagliga utmaningar. Älskar att den heter Appiness – det gör mig glad, bara det!

”Forskare menar att äkta lycka kan inte köpas för pengar eller uppnås genom att läsa självhjälpsböcker – lycka kan upplevas genom att utforska och utveckla dig själv och dina förhållanden så väl som att lära dig att kontrollera dina tankar. Lycka går att jämföra med en muskel – den stärks genom träning.” (Citat från http://appinesstheapp.com/)

Varje dag under tre veckor ger appen dig en ny utmaning, som du har 24 timmar på dig att genomföra. Om du känner att du tvekar eller är motvillig kan du be appen peppa dig. De första fem utmaningarna är gratis, sedan kostar det $1 för de resterande 16. All vinst går till välgörenhet.

Jag gillar idén, jag gillar upplägget, jag gillar skärmbilderna, videon och priset. Vad jag inte gillar? Att den bara finns till iPhone än så länge. Kommer till Android om några månader enligt appens hemsida.

Du som har en iPhone, kan du inte testa och berätta vad du tycker? Jag är nyfiken!


appiness

appiness2

Kommentera

