Kak-fail och decemberträning

Idag tänkte jag provbaka en ny variant på glutenfria kakor, med havregrynsbas och en glasyr med ingefära och kokos. Visst låter det gott! Tyvärr upptäckte jag när själva kakan stod i ugnen och jag skulle börja göra glasyren att jag inte hade tillräckligt med ingefära hemma. Bara en liten skruttig bit, som till på köpet hade börjat mögla. Eftersom jag var mitt uppe i lite andra projekt var det inte läge att skutta till affären – så det här blir provbakning i två delar. Om en bortser från att det fattas en komponent så är jag väldigt nöjd med resultatet – de blev som übertjocka smörstinna havreflarn med en hint av kokos. Återkommer med nytt recept när jag handlat hem mer ingefära!

  • 125 g smör
  • 2 dl ljust muscovadosocker
  • 2 msk sirap
  • 1 dl kokosflingor
  • 5 dl havregryn (jag valde glutenfritt havregryn)

Smält ihop smör, socker och sirap i en kastrull. Rör ner kokosflingor och havregryn. Bred ut degen i en form (jag körde långpanna, det var nog lite för stort för kanterna blev för tunna och brända) och grädda i 225 grader, ca 12-15 minuter.

IMG_2911 IMG_2916 IMG_2920

När jag ändå hade ugnen igång blev det en omgång fröknäcke också, det har en strykande åtgång! Den här gången testade jag att byta ut pumpakärnorna mot melonkärnor, och så la jag till lite chiafrön. De ska ju vara magiska, de små rackarna, så det kan väl inte skada tänker jag.

IMG_2924

Sedan behövde jag ju middag också. En skulle kunna tro att jag skulle vara mätt i en vecka efter det där julbordsfrosseriet på Fjäderholmarna igår, men se så är inte alls fallet. Hungrig idag igen! Och lite lat, så det blev en snabblagad variant, fisk i ugn med lime, ingefära och dill. Och ja, den där ingefäran är ju fortfarande slut, så det fick bli den torkade varianten. Det funkar här, men färsk är såklart godare!

Basen är fiskfiléer, torsk eller lax. Tina om de är frysta, och lägg i en form. Blanda sedan en burk crème fraîche med lite limejuice, ganska mycket dill (jag gillar dill!) och så mycket ingefära som du anser lämpligt. Salta lite på fisken, bred över röran. In i ugnen på 150 grader, cirka 15-20 minuter eller tills fisken är klar. Maten i sig är ganska blek, så det behövs lite tillbehör med färg!

Häpp häpp middag. IMG_2927

I rubriken står det något om träning, ja. Det hära internätet verkar sprudla av olika utmaningar – eller, det gör det ju jämt, men lite extra nu i december verkar det. Jag väljer att haka på Träningsglädje-Saras Facebookevent ”Jävligt Jobbig Julkalender” (aka JJJ), och programmet ”25 in 25 December Fitness challenge” på favoritsajten/appen Lift.do. Se vilken fin synergieffekt det blir där! Ajustdet, sedan #YogicXmas också, hos Jeanna med tajtsen. Yoga varje dag, det är dags att hitta tillbaka till mattan igen. Vilken TUR att jag inte har någon julstress, så jag hinner med allt det här.

Kom igen december, nu kör vi! Och trevlig advent, om du ägnar dig åt dylikt.

Kommentera

