Träna hemma

Det här med att träna hemma är ju himla smidigt – ingen restid, logistik och sånt och det blir aldrig problem med att en har glömt handduken, skorna eller duschtvålen. Problemet: svårt att komma på vad en ska göra, tycker i alla fall jag. Ibland är det skönt att bara hänga med och inte behöva tänka så mycket.

Vad gäller hemmayoga så har Yogobe och Yogaglo löst det problemet på ett utmärkt sätt. Många olika pass att välja på, bra instruktörer, schyssta sökfunktioner. Då blir hemmayogan av mycket oftare, och jag gör något vettigt istället för att lalla omkring och bli uttråkad/distraherad. Älskar’t!

Nu följer jag Träningsglädje-Saras Jävligt Jobbiga Julkalender, och på dagens schema stod styrketräning i form av en 20-minuters AMRAP (As many Reps/Rounds As Possible, dvs så många gånger du hinner av de övningar som ingår). Jag var trött och seg och fantasilös, kunde inte komma på några övningar som kändes kul. Klickade mig in på Marianne Kanes sajt Myomytv, och där fanns ju massor att välja på. Hon har lagt upp en massa olika pass för hemträning, en del med rena kroppsviktsövningar och en del med kettlebells. Det finns film till, så en kan se hur övningarna ska utföras, och hon ger också lite förslag till modifieringar om du t ex inte har den utrustning som behövs (en del av kroppsviktspassen använder t ex balansboll).

Jag valde ”Zombie Workout” med kettlebell, mest på namnet får jag väl erkänna. Det är inte ens en AMRAP, utan har ett intervallupplägg där du kör i 40 sek och vilar i 20. Ja ja, styrka som styrka tänker jag! Gillar passet skarpt, mycket fokus på baksida lår och rumpa så perfekt för mig som försöker väcka min sovande gluteus. Speciellt enbensmarklyftet med rodd var härlig, en ny favorit och galet bra för balansen! Hela Myomytv är förresten en ny favorit, jag kommer definitivt att återvända dit.

Och nej, jag har inte glömt #YogicXmas! Yogan fick agera uppvärmning idag – efter tio solhälsningar och lite bonus-höftöppnare var jag uppvärmd och redo att börja jonglera med min rosa kettlebell.

Vad är ditt bästa hemmaträningstips?

Kommentera

