Självlagande mat: Apelsinkyckling

Mycket smak med lite ansträngning vinner alltid poäng hos mig. Bland annat därför är jag helt kär i min slowcooker – jag lassar i några enkla ingredienser och sätter igång den, och häpp häpp åtta timmar senare får jag god mat. Alla mina pulled pork och pulled beef-recept har blivit jättebra, och jag funderade på om inte kyckling kan bli bra också. Only one way to find out! Originalreceptet hittade jag på Six Sisters Stuff, det är verkligen en bra källa till slowcookerrecept!

Ingredienslistan kändes en smula… oortodox kanske är ordet jag söker? Eller konstig, välj själv. Värt ett försök ändå, så here goes:

  • ca 1 kg kycklingbröst eller kycklinglårfilé
  • 2,5 dl apelsinmarmelad (jag valde den franska som är sötad med fruktjuice istället för vanligt socker)
  • 2,5 dl barbequesås (Sweet Baby Ray’s i mitt fall)
  • 3 msk sojasås

Tina kycklingen om den är fryst, och lägg den i crockpoten. Blanda ihop dina tre ingredienser till en sås, och häll ovanpå kycklingen så det täcker. Ställ in på Låg i åtta timmar.

Gå och gör någonting annat, sov, jobba, träna eller så.

Mosa ihop den nu sönderfallande mjuka kycklingen med såsen, och servera med till exempel ris och broccoli.

Mitt betyg: Stor och fyllig smak, men lite för söt i min mun. Antingen behöver den mer hetta, t ex genom att tillsätta chili eller liknande, eller mer syra. Kanske minska apelsinmängden till 2 dl och ta hälften marmelad och hälften juicekoncentrat. Fortsättning följer eventuellt. Gott men inte fantastiskt, blir sammanfattningen.

IMG_2931

IMG_2937IMG_2938 IMG_2941

Kommentera

