Mjölksyra till frukost

Mjölksyra ger starka ben, sa de väl i reklamen? Eller var det mjölk, kanske.

När Eriksdalsbadet öppnar kl 06:30 står det redan ett femtiotal människor och väntar utanför, och idag var jag en av dem. Fotskrället låter mig fortfarande inte springa, dags för en annan plan; vattenlöpning. Running Sweden/Urban Tribes har vattenlöpningspass på tisdagmorgnar, och som SPIF-medlem får jag vara med.

Vattenlöpning är ett vida rekommenderat alternativ för skadskjutna stackare som inte kan springa som vanligt. Eftersom du inte belastar dina leder i princip alls i poolen kan du köra på hårdare än du kan på land – med högre puls och få riktigt bra effekt på konditionen. Jag har förstått att en del som springer riktigt mycket också kompletterar med vattenlöpning för att kunna öka sin träningsmängd utan att riskera skador.

Träffade på några från torsdagssimmet, och fick tipset att hoppa i och simma ett par hundra meter för att slippa frysa innan vi kommit igång. Bra idé, frysa mindre är värt massor! Tvåhundra meter blev det innan jag knäppte på mig det hyrda flytbältet. Med en liten lina och en karbinhake baktill i flytbältet kopplar vi fast oss på en lina som löper längs bassängkanten, så vi inte kan fara iväg för långt.

Sedan körde vi igång! Rebecca drillade oss och det var intervaller som gällde, från långt till kort:

  1. 3 x 3 minuter, 1 min vila
  2. 3 x 90 sekunder, 45 sek vila
  3. 3 x 45 sekunder, 30 sek vila
  4. 3 x 30 sek, 15 sek vila
  5. 5 (tror jag!) x 30 sek benspark med 30 sek vila

Sedan hade jag mjölksyra upp över öronen… Ibland fick vi köra bara med armarna (lättare) och ibland med armarna lyfta (SJUKT mycket jobbigare!). Eftersom det här var min första gång (eller ja, jag körde en gång förra vintern så rutin saknas definitivt) så hade jag fullt sjå att bara få till rörelsen, försöka hålla kroppen upprätt och få till något som liknade ett löpsteg. Att lägga på högt tempo kändes alldeles omöjligt, men övning ger ju som bekant träning. Jag siktar på att öva igen nästa tisdag!

Förra gången jag testade vattenlöpning var Runners World och Jojje Borssén på plats och filmade lite – här nedan kan du se hur ett pass kan gå till.

(Bloggen är motsträvig och vill inte bädda in filmen – funkar det inte kan du kolla här istället).

Kommentera

