Choklad- och rödbetsbrownies

När jag var på kurs häromsistens hade en av mina kollegor med sig eget fikabröd, som hon hävdade var världens godaste brownies. Hon hade bara med sig en bit, så jag fick inte tillfälle att testa – men receptet fick jag i alla fall med mig. Nu har jag provbakat. Det är inte glutenfritt, inte ett dugg paleo, verkligen inte sockerfritt, men definitivt galet gott!

Receptet heter River Cottage Chocolate Beetroot Brownies, och jag fick anpassa det lite från originalet pga äger ingen köksvåg (hej konverteringstabell!) och har inget caster sugar. Eller self-raising flour heller, för den delen. Till saken.

IMG_2967

  • 250 g osaltat smör
  • 250 g mörk choklad 70%
  • 3 ägg
  • knappt 3 dl socker
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • en nypa havssalt
  • 250 g rödbetor

Koka rödbetorna tills de är mjuka. Riv dem fint. OM du skulle komma på den listiga idén att du kan riva dem för hand så du slipper diska en massa extradelar till din matberedare, tänk igen. Jag bara säger.

Varför? 1) kokta rödbetor är slippery little suckers och 2) du kan råka få en hjärtattack när du tror att du lyckats skala alla dina knogar på rivjärnet. Ja, alltså, innan du inser att det bara är riven rödbeta och inget annat. Nåväl.

IMG_2917

IMG_2950

Smält ihop chokladen och smöret – bryt/skär i bitar och ställ i en ugnssäker skål eller form i den varma ugnen (eller kör i mikron). Rör ihop. Vispa ihop äggen och sockret. Addera sedan choklad/smörsmeten och vispa lite till. Blanda mjöl med salt och bakpulver och strö det över smeten. Rör ihop försiktigt. Häll sedan i ditt rödbetsmos och rör ner det också. Ta det lugnt med rörandet, är du för entusiastisk kan kakan bli för kompakt.

Häll över i en form – enligt originalreceptet ska den både smörjas och fodras med bakplåtspapper. Jag följde instruktionerna, det verkade säkrast. 180 grader i 20-25 minuter. Kakan ska fortfarande vara lite fuktig inuti när den är klar.

Ljuvligt god! Ännu godare dagen efter. Kollegorna som fick testa på fredagsfikat verkade också nöjda. Eller så var de mest lättade att jag inte tänkte tvinga i dem ännu fler lussebullar…

IMG_2943IMG_2952IMG_2953

Medan kakan står i ugnen kan du t ex göra plankan. Bålstabilitet vill vi ha! IMG_2956IMG_2968

Mitt enda julpynt, hittills.

Kommentera

