Hur lång är en tvåhundring?

Allvarligt talat hörni – hur svårt ska det behöva vara att hålla reda på hur långt en har simmat? Kanske borde jag meditera eller något så jag kan vara mer närvarande i nuet, för som det är nu lyckas jag tappa bort mig redan när jag ska simma en tvåhundring. På torsdagens HA-pass skulle vi bland annat simma 2 gånger 200 meter lugnt, 150 meter lite fortare, 100 meter ännu fortare och 50 meter fortast. Eller 200 f1, 150 f2, 100 f3, 50 f4 som det kan heta på simspråk. 50 och 100 klarar jag att hålla koll på, men sedan blir det problem.

– Var det där den första eller den andra femtioan?  Nä, måste ha varit första. Då blir det här andra.

Simma simma simma.

– Då var det hundra då. Hundra kvar. Eller har jag simmat hundrafemtio?

Ni hör ju, jag är ju helt hopplös. Fisken Doris, som Jeanette brukar säga. Till viss del är det väl ovana – jag har ju aldrig varit en ”riktig” simmare utan har lärt mig frisimma i vuxen ålder, och de 2,5 åren innan jag började simma med HA i somras simmade jag knappt någonting alls. Övning ger träning. Men jag behöver nog en strategi också.

Rutinerade simmare som vet vilken fart de håller verkar använda klockan – har det gått si och så många minuter så har jag kommit så och så långt. Funkar inte för mig, mitt simtempo är högst varierande och jag tappar kollen på klockan i princip samtidigt som jag startar.

Jag har frågat runt lite bland simkompisarna efter tips, och någon berättade för mig att de använder alfabetet. Testat, funkade inte för mig. Hjärnan fastnade i vilken bokstav som motsvarade vilken siffra och… Vad gjorde jag nu igen? Just det, simma. Kollar febrilt på de andra i banan – är jag sist är det enkelt, då är det bara att sluta när alla andra gör det.

Det som funkat bäst hittills är att räkna varje längd, och sedan lägga till hundratalet. Så första hundringen blir 1 – 2 – 3 – 100. Andra blir 101 – 102 – 103 – 200 och så vidare. Fördelen är att det är lätt att veta om jag missat att räkna, på tillbakavägen ska jag alltid ha en jämn siffra, annars har jag missat något.

Är du bra på att att hålla reda på din simsträcka? Vad är ditt bästa tips?

I öppet vatten behöver du inte räkna längder, bara ha en schysst GPS.
I öppet vatten behöver du inte räkna längder, bara ha en schysst GPS.
Kommentera

