Superfoods för hjärnan

I förra veckan hade jag förmånen att få lyssna på den här inspirerande och kloka kvinnan. Cecilia Duberg heter hon, och föreläste på temat  ”Superfoods för hjärnan” på gymmet Under Construction Sport Performance. Det var en riktig energi- och motivationskick!

IMG_2969_edited

Cecilia är legitimerad psykolog, specialiserad inom hälsopsykologi, prestation och ledarskap och jobbar med coaching, både på webben och personligt. Jag hade hört talas om henne via vänner som gått på hennes yoga eller fått coaching av henne på Springtimes resor. Alla helt eniga – det här är en fantastisk, klok och inspirerande person, se till att träffa eller lyssna på henne om du får chansen! Det var alltså med ganska höga förväntningar jag satte mig för att lyssna, och Cecilia infriade dem med råge. Hon har en sådan utstrålning att det är lätt och lockande att lyssna på henne, och så säger hon så väldigt kloka saker.

Den röda tråden i föreläsningen var ”The story of your life” – är det du som är författaren, eller låter du andra människor, samhället eller andra krafter styra historien? Du behöver ta kontrollen, hitta fjärrkontrollen så att du kan skriva den historia du vill ha, och få tillgång till dina krafter och resurser fullt ut.

För att komma dit säger Cecilia att vi  bland annat behöver sänka vårt inre tempo – när livet går för fort har hjärnan lättare att tolka det som händer runt omkring oss som hot, och det gör att vi blockerar oss själva och inte ser nya vägar och möjligheter. Dessutom behöver vi skapa en standard och rutiner som är positiva och hjälper oss mot våra mål. Det anknyter väldigt väl till en bok jag läser just nu – The power of habit – Why we do what we do and how to change av Charles Duhigg. Hur vanor skapas och hur vi genom att förändra ganska små saker an göra stora förändringar. Det kommer ett blogginlägg om det när jag läst klart boken.

Det här inlägget från Cecilia Dubergs blogg sammanfattar ganska bra det vi fick med oss under kvällen. Sluta hitta på bortförklaringar eller anledningar till varför du gör det du gör istället för det du vill göra – skapa en ny historia och bara KÖR! Och GÖR! Det du väljer att berätta blir din sanning. Vi fick med oss tips på en morgonrutin som sätter en bra standard för varje dag. Den börjar med att du ska LE i en minut när du vaknat, innan du gått upp. Det låter knasigt men är faktiskt väldigt härligt! Det känns lite hemlighetsfullt och mysigt att ligga under täcket och smila på morgonen, lite som att jag vet en underbar hemlighet som ingen annan anar!

Den riktiga superfood’en för hjärnan är enligt Cecilia meditation, och hon rekommenderar att vi gör det varje dag – det räcker med några minuter, gärna på morgonen, efter det där långa leendet. Som avslutning på föreläsningen fick vi testa en guidad meditation. Skönt och avslappnande på bara tre minuter.

Ett gammalt favoritcitat, som jag tyvärr glömt bort vem som sagt/skrivit är ”Stop doing things you have to make excuses for, and stop making excuses for the things you have to do”. Det talar väldigt starkt till mig, och jag tar varje dag små steg mot att leva så, fullt ut. Jag är inte där än – men så är jag inte klar heller. Fortfarande Under Construction!

Tack Cecilia och UCSP för en bra föreläsning, och så får jag väl stämma in i kören; om du får en chans att lyssna på henne, GÖR’T bara. Så värt.

 

Annonser

2 reaktioner på ”Superfoods för hjärnan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s