Pulled pork i Crockpot

Pulled pork var tydligen den mest googlade maträtten i år, vilket enligt vissa av mina vänner menar betyder att trenden är död. Jag tror (hoppas) de har fel – pulled pork är god mat, trend eller ej. Ungefär som sushi, sjukt trendigt när det kom, nu bara helt vanlig mat.

Nåväl. Den här varianten blev väldigt god – kryddstark men inte brännhet. Minska lite på pepparsorterna om du är känslig för stark mat. Det var också första gången jag gjorde pulled pork i slowcookern istället för i ugnen, och det funkade finfint.

  • 3 msk paprikapulver
  • 2 msk salt
  • 2 tsk svartpeppar
  • 1 tsk cayennepeppar
  • 1 tsk vitlökspulver
  • ½ tsk torkad timjan
  • 1 dl honung
  • 4 msk rödvinsvinäger
  • 3 msk olivolja
  • 1 lök, tjockt skivad
  • 1,5 kg fläskbog, delad i 2-3 bitar

Blanda ihop alla torra ingredienser. Häll på olja, vinäger och honung och rör ihop till en smet. Skär löken i skivor och köttet i lagom stora bitar. Jag skar i fyra tjocka skivor som jag lade bedvid varandra i slowcookern. Häll sedan över kryddsmeten.

Sätt på ”Low” i 7-8 timmar eller tills köttet går att mosa och dra isär med gaffel.

IMG_3087 IMG_3097 IMG_3100IMG_3105 IMG_3103

Kommentera

