Swimming therapy

Många i poolen igen, och musiktema på passet. Vi fick lyssna på The Avalanches, främst låten Frontier Psychiatrist vars textrader inspirerat passupplägget. Jag simmade i bana fyra igen, och hade sällskap av sex personer till. Lite fascinerande att det ändå funkar så bra att vara många i banan!

Såhär såg passet ut:

My boy needs therapy (900 m) 

Uppvärmning, 18 x 50 meter lugnt. Lite rossligt att komma igång, lite trötta axlar men efter ungefär hälften började tantkroppen komma igång.

Is Dexter ill? (600 m)

8 x 75 (25 demont höger, 25 demont vänster, 25 sammansatt)

Svåraste delen av passet! Demont är en teknikövning där en simmar enarmat – svårt att förklara, kolla på den här filmen istället! Första varven blev jag frustrerad och förbannad för att det inte gick något bra – och då går det ju inte bättre direkt. Sedan tog jag några djupa andetag, försökte slappna av och ta det lite lugnare, och se då gick det bättre. Det såg sannolikt fortfarande ut som en drunkningsolycka, men bättre i alla fall.

The Avalanche (1000 m)

100 meter med fallande start, dvs kortare och kortare vila för varje gång. För vår bana:
# 2:40, #2:35, #2:30, #2:25, #2:20, #2:15, #2:10, #2:05, #2:00, #1:55, #1:50

För varje hundring blir alltså starttiden fem sekunder kortare. När en inte orkade hänga på längre fick en vila på kanten, och så skulle vi köra tills sista personen missat sin starttid,

För dig som inte är van vid simterminologi: När vi startade den första hundringen hade vi 2 minuter och 40 sekunder på oss tills vi skulle starta nästa. Om det tog 2 minuter att simma fick vi alltså vila 40 sekunder. När vi startade nästa hade vi 2.35 till nästa start, 35 sek vila om vi simmade lika fort.

Efter 2:00-starttiden hann jag lagom sticka upp huvudet, när en av medsimmarna som satt på kanten hojtade ”Och det DÄR var din vila, KÖR!” – och så var det bara att dra iväg igen. Efter den missade jag dock nästa starttid, det var rätt skönt att få vila lite och hinna ikapp andningen. Lite rossel i bröstet? Jodå. Det känns som om det sista av förkylningen ska ut nu!

A different feeling (1000 m) 

4 x (100 fritt, 75 bröst, 50 rygg, 25 fjäril)

Här någonstans började jag ta helt slut. Tog mig igenom två varv av medleysimmet, med bröstsim istället för fjäril för där är jag definitivt utanför mitt kompetensområde. (Vad gäller ryggsimmet bad jag mina medsimmare om ursäkt i förväg för att jag sannolikt skulle simma på dem –  SJUKT svårt att simma rakt på rygg!) Sedan hasade jag mig upp och tittade istället på när resten av gänget körde sista biten:

Electricity 

8 x 5 max från pall

Efter detta kunde en beskåda en och annan knallröd kroppsdel… Det är svårt att starta från pall och vatten är hårt!

Nu blir det simvila i alla fall en dag, kanske kör ett pass på söndag om kroppen känns bra. Och axelprehab är nog också en bra ide.

Hur ska du tillbringa din helg?

20131227-105638

Kommentera

