Budgetprojekt och minimalism

Från 1 januari till 31 mars 2013 gjorde jag ett experiment, för att se om jag kunde leva på mindre pengar än jag vanligtvis gör. Jag ville se hur mycket flexibilitet jag har i mitt liv, hur mycket pengar som går åt för att företaget Jag AB ska gå runt. Vad skulle t ex hända om jag skulle bli av med jobbet, välja att gå ner på deltid eller kanske byta karriär till något som ger mindre lön?

Ungefär en tredjedel av min disponibla inkomst gömde jag undan på ett sparkonto. Resten skulle jag leva på, och även kunna ha ett sparande. Ungefär hälften av budgeten gick åt till mitt boende (månadsavgift, räntor, amorteringar, försäkringar, el…), och den andra hälften till annat bra att ha, som jordnötssmör, Pinot Noir och diskmedel. Typ.

Det första jag gjorde var att budgetera min ”nya lön”. Där hade jag en fördel av att jag sedan några månader tillbaka hade använt ett program och en app för att registrera alla mina kostnader och inköp – då blev det enkelt att se hur mycket elräkningen, matkostnaden och andra återkommande kostnader brukade ligga på i genomsnitt. Sedan var det bara att kapa där det verkade möjligt och rimligt.

Det andra jag gjorde var att avanmäla mig från alla nyhetsbrev och reklamutskick från olika webbutiker och liknande. I min nya budget fanns det inte speciellt mycket utrymme för shopping, så varför utsätta mig själv för frestelsen i onödan? När en loggar in på till exempel Wiggle, AddNature, Eleven eller vad en nu frekventerar för virtuella butiker är det ju väldigt lätt att hitta saker att behöva. Men nu var det dags att omvärdera ordet behöva.

De tre månaderna gick väldigt bra, trots att en av de första sakerna jag gjorde 2013 var att bita av en framtand. Tandläkarbesök för närmare 2000 kr fanns inte planerat i budgeten i januari – men det löste sig med lite omfördelning av pengar från andra poster.

När jag inte shoppar saker jag egentligen inte behöver går det inte åt särskilt mycket pengar, har jag upptäckt. Det jobbigaste i början var alla köpimpulser. Bara på en fem minuters promenad kunde peppra hjärnan med förslag. Varför inte ta en kaffe? Köpa en tidning? Äta mat på stan fast jag är hemma om tio minuter? Köpa ett nytt nagellack för att det har kommit nya färger? Det var jobbigt, irriterande och lärorikt att faktiskt bli medveten om hur många tillfällen – och lockelser – det finns att spendera pengar på helt onödiga saker.

Med tiden minskade den där impulsen i styrka, för att faktiskt nästan helt försvinna. När det var några veckor kvar på projektet upptäckte jag att det nu var lättare att låta bli att köpa, än att köpa. Jag hade blivit medveten om att jag faktiskt klarar mig alldeles utmärkt utan många saker som jag slentrianmässigt gjort av med pengar på tidigare. Och hur många saker i mitt hem som bara genererade oro och stress – oro för att de skulle bli stulna eller förstörda, och stress för att jag varken använde prylarna eller hade tid och lust att damma dem. Jag insåg att färre saker, snarare än fler, var rätt väg att gå. Befriande.

I samband med en flytt drogs det hela en smula till sin spets. Alla ägodelar får inte plats i det nya hemmet, så en del ska bo i ett Shurgardförråd en stund. Om jag måste betala pengar för att förvara saker blir det ännu lättare att rensa ut, det säger jag nu.

Och så inser jag att det är inte bara prylarna jag vill rensa i, det är hela livet. Det mest värdefulla jag fick ut av mitt budgetprojekt var inte tusenlapparna på sparkontot utan ett helt nytt perspektiv. Mer om det kommer lite senare.

IMG_2213

2 reaktioner på ”Budgetprojekt och minimalism

  1. Kul att läsa att det krävdes så pass kort tid för att bryta ditt konsumtionsmönster och framför allt tankesätt kring konsumtion! 🙂
    Jag upplevde en liknande förändring sedan jag/vi blev mer minimalistiskt lagda. Tidigare gick jag alltid in i inredningsbutiker och kom ofta hem med någon, om än fin, så ganska onödig pryl. Det fanns flera inredningsbutiker som jag regelbundet besökte för att se om det fanns något fint att köpa. Likaså med klädbutiker, jag gick runt och försökte finna ett behov utifrån deras utbud.
    Nu minns jag inte ens när jag gick i en inredningsbutik sist, kanske i samband med att jag renoverade badrummet för drygt ett år sedan (?). Och klädbutiker besöks nu enbart när det verkligen finns ett specifikt behov och ofta har jag då redan spanat via internet så jag vet vad jag är ute efter.
    Problemet är att varje inköp blir svårare för att det måste vara så ”perfekt” som möjligt. Köpet är mer genomtänkt men kravlistan är oftast längre eftersom jag hunnit reflektera och tänka igenom köpet. Det är båda positivt och negativt beroende på hur man ser det 🙂

    Det nya perspektivet kommer spara dig många onödiga tusenlappar resten av livet! 🙂
    Ibland blir jag sur på mig själv som inte kom på det här med minimalism förrän jag blev ca 30 år och hann slösa bort stora summor pengar, men då tänker jag på alla som inte kommit på det som är ändå äldre och blir glad över att jag faktiskt kom till insikt ”redan” vi 30 😉

    1. Det var väldigt häftigt att inse hur snabbt den där vändningen i tankesätt kom – bara på ett par månader! Och sparkontot mår ju fint av det 🙂 Såg i Metro i morse att ”minimalismen är på väg ut”, men det tror jag vad jag vill om. 🙂

      Jag håller med dig om att det blir svårare att köpa grejor nu – både för att det blivit lättare att motivera att låta bli att köpa än att köpa, men också för att kraven blivit högre. En klänning som är snygg men inte sitter helt perfekt? Nä, den köper jag inte. Apropå kläder funderar jag på att testa Project 333 för att ytterligare skala ner min garderob, men det tål att fundera lite på först.

      Redan vid 30 är förresten inte dåligt – för mig tog det typ tio år till, så tänk hur mycket du sparar på att vara så mycket snabbare 😉

Kommentera

