Boostad simning

I jul och nyår har jag varit med på Human Ambitions Camp Snowman, och kämpat på lite extra med min simning. Tyvärr inte riktigt så mycket som ursprungligen planerat då jag blev sjuk innan jul och missade ett pass, och så var poolen i Vårby stängd på grund av översvämning (!) och då försvann två pass till. Är ändå sjukt nöjd med att ha simmat strax över 15 km under jul och nyår – det är riktigt mycket för att vara jag, dock troligen i klass med vad en simtränande elvaåring kör på två dagar. Men här gläds vi åt framstegen! Längsta simpasset ever har jag också fått logga, 4,4 km i Eriksdalsbadets 50-metersbassäng.

Den mest påtagliga skillnaden efter dessa pass är nog att jag tappat lite respekt för distanser. Igår simmade jag i Vasalundshallen, och kom på mig själv med att säga ”jaha, bara 3000 meter idag?”. Lite samma effekt som när jag cyklat Vänern Runt för några år sedan (55 mil på tre dagar) och sen tyckte att ”Jo, Vätternrundan är ju 30 mil men det är ju bara EN DAG.” Och så har det blivit uppenbart att jag måste jobba med styrka och rörlighet i axlarna och bröstryggen, för att de ska hålla ihop. Ironman Frankfurt om ganska precis sex månader, så jag har inte tid att gå sönder! Håller på att knåpa på en p/rehabplan, mer om den senare.

En annan viktig sak är att jag börjar tycka mer och mer om simningen, det har blivit roligt. Förut har det mest varit ett nödvändigt ont som en behöver ta sig igenom för att få cykla och springa, men nu gillar jag själva träningen riktigt mycket. Den känslan ska jag vara rädd om och hålla liv i, och se till att få in mina simpass minst två gånger i veckan framöver. Gärna tre, när det går! Då ska jag nog överleva de där 3860 metrarna på IM, och några swimruntävlingar på det.

Överleva är nog ganska precis vad det handlar om, förresten. Jag har inte satt upp något tidsmål för simningen i Frankfurt, utan är mer ute efter en bra känsla. Att komma upp ur vattnet och känna mig hyfsat fräsch, att behålla lugnet under simningen och ge mig själv så bra förutsättningar som möjligt att ha en bra dag på cykeln och på löpningen sen. Kanhända dyker det upp tidsambitioner under vägen fram till juli – det får vi se!

Image

2 reaktioner på ”Boostad simning

  1. Långt här uppe i norr kör jag modifierade HA-pass på egen hand (kokar de ner till 3000), drömmer om att få simma med er någon gång. Ser coach Mikes videos, har hört han på podcast Husky tre gånger… Sjukt?? Simma lugnt!

    1. Sjukt, näe – han säger ju oftast bra grejor!

      Starkt jobbat att köra så långa pass själv. Det skulle jag nog ha svårt med, behöver lite pepp och draghjälp. Du får se till att hamna i Stockholm någon gång så du kan hänga med på ett pass eller två! =)

Kommentera

