Det finns hopp för min kropp

På nyårsfesten minglade jag med flera av mina vänner som ska hänga med och köra IM Frankfurt i sommar. Före tolvslaget hördes kommentaren ”Men det är ju inte förrän NÄSTA år” ganska så frekvent. Efter tolvslaget var det tystare, men det kanske var för att vi var trötta?

Vi säger det.

Den där räknaren i högerkolumnen har de senaste dagarna börjat påstå att det är fem månader tills det är dags. Jag får lust att skrika lite åt den. ”Du ÖVERDRIVER! Det är faktiskt fem månader och 28 dagar, I PRINCIP sex månader!” Men det hjälper väl föga. Bättre att lägga energin på att förbereda mig, kanske?

Sedan mitt ohemula promenerande i New York i september har jag haft rätt ordentliga känningar i hälen, och det har gjort att min löpträning blivit obefintlig. Inte en meter sprang jag i december, enligt order från naprapaten fokade jag på styrka och att få spända muskler att bli lite mer relaxade med hjälp av den där tortyr-rullen. Igår kände jag ändå att det var dags att testjogga en sväng.  Sex månader kvar till ett marathon, lite löpträning är av nöden. Eller, mycket löpträning.

Målet med det här passet var att det skulle vara så kort och lätt att det nästan skulle kännas onödigt att ha bytt om. Så blev det kanske inte riktigt, men 3,8 km i beskedligt tempo är ändå ganska återhållsamt. Stelt i början, bättre mot slutet och till min stora glädje helt utan ont i hälen! Inget ont idag heller, så jag unnar mig lite försiktig optimism, och ett nytt lika lugnt pass imorgon eller så.

Nu ska jag dra till gymmet och köra spinning och core. Bålstyrka, folksens – det behöver vi!

 

När löparskorna hotar att rymma hemifrån pga understimulerade, då är det dags att agera.
När löparskorna hotar att rymma hemifrån pga understimulerade, då är det dags att agera.
3 reaktioner på ”Det finns hopp för min kropp

Kommentera

