Nyårslöften eller nya mål?

Ingetdera, faktiskt – tackar som frågar!

Det betyder inte att jag inte vill åstadkomma något under 2014. Tvärtom! Det finns mycket jag vill göra, lära, och utveckla, många tankar och idéer – men jag har haft svårt att sätta några konkreta mål för dem. Sedan hittade jag en artikel i Harvard Business Review, som rekommenderar att hitta fokusområden istället för att sätta mål. Att välja saker vi vill göra, som känns som ett vettigt sätt att använda våra begränsade resurser av tid och energi. Sätta fokus på att göra de sakerna, istället för att hänga upp oss på vad resultatet ska bli. Sedan läste jag i Entrepreneur om att använda system istället för mål – att lägga krutet på att skapa vanor som låter dig göra framsteg där du vill.

Gemensamt för båda – vad du gör dag för dag skiljer sig inte (nödvändigtvis) från vad du skulle göra om du hade satt ett mål. Skillnaden är i hur du ser på det hela – fokus ligger mer på vad du gör idag än vad som ska hända längre fram.

För min IM Frankfurt innebär det till exempel att jag inte kommer att sätta något mål på en tid jag vill göra (ändå inte en särskilt bra idé för en n00b) – däremot har jag skapat en plan för hur jag ska förbereda mig månad för månad. Fokusområdet blir att hålla mig till planen.

Självklart är träningen inte min enda prioritet – jag har spånat fram några nyckelområden som känns viktiga och roliga att lägga energi på under året, och ritat en liten bubbelkarta över dem. Varje fokusbubbla har några exempel kopplade till sig, bara så jag ska komma ihåg vad jag tänkte när jag döpte den. Jag kikar på bubblorna varje dag, och alla dagar jag gjort saker som påverkar två eller fler av dem hajfajvar jag mig själv och går omkring och känner mig som en rockstjärna resten av dagen.

Idag till exempel: har varit på mitt första Toastmastersmöte (Jobb & Utveckling / Ledarskap) och nu ska jag till gymmet och dra av ett pass på löpbandet (Säsong 2014 / Springa). Nu bloggar jag dessutom, det är en sak till! Rock star mode ON! Och nej, jag tänker inte hajfajva mig själv för ”sova” bara sådär – nä, det står där för att påminna mig om att jag mår sjukt mycket bättre när jag sover närmare åtta timmar än när jag kommer i säng för sent för att jag prioriterar uselt.

Jag ser det här som priokarta 1.0 – den kommer säkert att uppdateras vartefter jag kommer på nya smarta saker!

Hur tänker du om dina mål?

DSC_1879
Att hålla mig innanför linjerna är däremot inte ett fokusområde.

DSC_1878

Kommentera

