Nytt gym och intervaller med förhinder

Väldigt nära där jag bor finns ett sådant där nyckelgym, Puls & Träning. Inte jättestort, men det finns mycket fler löpband och vikter än te x hemma i mitt vardagsrum. Jag var där och kikade redan förra året när de öppnade, men då vann snålheten över närheten – har ju redan kort på Actic och det kändes onödigt att betala för ett kort till. Nu har jag visst ändrat mig. Det finns ett värde i att ha fem minuters promenad till löpband. roddmaskin och gym! Speciellt de där dagarna när en inte känner sig så peppad; då gäller det ju att minimera antalet möjliga ursäkter att inte träna. Det svåraste är ju ofta att ta sig iväg – har jag väl hamnat på gymmet tenderar jag ju att träna (se Brita Zackaris börja-tränaregel nummer ett)

Idag körde jag premiärpasset, och det blev ju tyvärr ingen lysande start. Jag tänkte kicka igång med lite löpbandsintervaller, men det gick inte riktigt som jag tänkt. Det skulle bli 70/20-intervaller, och jag körde uppvärmning, fick upp pulsen som jag skulle och sparkade igång första intervallen.

Springa springa det går ju fint det här. När 70 sekunder har gått hoppar jag ut med fötterna åt sidan för att ståvila 20 sekunder, När 15 sekunder gått och jag börjat ladda för att börja på intervall nummer två meddelar löpbandet ”No runner detected. Stopping workout”. Och så gjorde den det. Men vattafakk?!

Starta om. Dra upp farten igen. Springa springa, det går ju fint men vilan blev ju 60 istället för 20. Vad göra? Ja, förutom att bli skitsur förstås.

Det slutade med att jag fick köra lite ”sparkstil” under vilan, alltså dutta ner foten typ var femte sekund för att bandet inte skulle stanna. Inte optimalt, kan vi väl komma överens om? Nu skulle jag ju bara komma igång eftersom mitt senaste intervallpass var någon gång när Jesus gick i kortbrallor, men när jag kör hårdare och behöver hänga som en vissen krokus över räckena när jag vilar kommer det ju inte att funka. Intervaller med max 10 sekunder vila känns inte heller som en fantastisk idé.

Oh well. Jag har maiat gymmet och frågat om det går att ställa om tiden innan bandet somnar, och hoppas att de kan fixa det. Annars får jag väl byta fokus och köra bicepscurl eller nåt. Discobyggning ftw!

IMG_3547

Kommentera

