Medleylördag

Fjärilsim.

Så sjukt snyggt när någon som verkligen kan det simmar, och så galet tekniskt svårt att lära sig. När jag försöker ser det mest ut som en drunkningsolycka slash snabbaste vägen till botten. Idag fick jag jobba lite med det, för det var medleyfokus på lördagssimningen i Vårby.

Först fick vi ett långt insim med frisimsteknik, och sen en huvudserie i tröskelfart. Därefter stundade teknik i de andra tre simsätten. Vi fick köra 6 x 25 i varje simsätt, två varv där en var ben, en var arm och en sammansatt. Och de där arm och ben kunde vara lite intressanta kombinationer – som ryggsim respektive bröstsim med fjärilskick. Enda chansen för mig att få till en hyfsad fjärilskick är att ha fenor – då blir det lite fart, lite flow och rätt känsla. Provade även att köra utan – häpp häpp drunkningsolycka igen.

Efter 25’orna skulle vi köra en hel hundring medley var det tänkt. En person i taget på en bana, antagligen för att minska skaderisken i att vinglande ryggsimmare krockar med vilt vevande fjärilsdito… Jag har aldrig kört en ”riktig” medleyhundring förut, har alltid bytt ut fjärilssimmet mot bröstsim – men vem vet, det kanske går?

Okej. Nu kör vi.

25 fjäril. Kicka, veva, kicka, veva. Jag kommer inte upp ur vattnet tillräckligt högt för att kunna andas i farten – när jag lyfter huvudet sjunker benen för mycket och jag stannar. Försöker vänta med att andas så länge som möjligt… En inte så långsiktig strategi, ska det visa sig. Men jag tar mig i alla fall 20 meter innan jag måste andas och starta om.

25 ryggsim. Okej, det här går ju hyfsat. Jag vet ju att det inte är någon annan i banan som jag kan simma på, så det är bara att veva. Och flåsa.

25 bröstsim. Det här bröstsimmet vi gör hos HA liknar ju väldigt lite det bröstsim jag lärde mig en gråkall sommar på Alunda Landbad, den saken är ju klar. Böj – vinkla ut – trampa isär – slå ihop gäller visst inte längre. Jobbar hårt på tekniken, har massiv syreskuld och hinner inte med att andas riktigt. Snart frisim äntligen äntligen. Vända,

25 frisim. Eller INTE ALLS äntligen, jag kan inte andas. Har så mycket syra så hela kroppen känns alldeles tung och trög, måste andas tvåtakt för att inte få syrepanik och det går inte fort. Men det går! Till slut klar och min första medleyhundring är tillryggalagd. Hajfajv till mig själv!

Det gick inte fort, det var inte snyggt och det var sjukt mycket jobbigare än jag hade trott – men det delades ändå inte ut några stilpoäng. Flåsade som en iller i typ tre minuter innan jag kunde simma de fyra femtiorna som var dagens avbad.

Onekligen rätt skönt att ha avverkat 2000+ meter i bassängen innan nio en lördag. Då kan jag ägna resten av dagen åt att fira bloggens födelsedag – WordPress berättade just för mig att den fyller ett idag.

Vad ska du göra idag?

4 reaktioner på ”Medleylördag

  1. Jag tycker minsann du var GRYM på din medley 100-ing! Sådetså!

    Ansiktsbehandlingstjejen (hudterapeuten?) som jag pratade om efteråt heter Anna Ståler och finns på salong Serenity på riddargatan 10 (www.serenity.se) ASBRA! Min hud som var kyla + klor-arg var lite gladare när jag gick därifrån i allafall 🙂

    1. Haha, tack – jag tyckte mest synd om er som fick vänta en evighet och frysa medan jag imiterade en drunknande fjäril 😉

      Tack för info också, glowing skin låter ju asbra – det vill jag ha! Ska boka pronto.

Kommentera

