Istället för champagne – löpintervaller

Av mina kebab- och champagneplaner blev intet. Sjukdomar med mera gjorde att middagen blev inställd, och då fick jag ju lov att träna istället. Vad gör en annars med en oplanerad kväll?

På vägen hem åt jag fiskgryta på Kalori i Kungshallen. Utanför restaurangen står det ”Bra träning kräver bra mat. Ingen träning kräver bättre mat”. Jo, det stämmer! Grytan var god, men den där aiolin som skulle vara i, den hittade jag inte.

Träningen då. Löpningen är ju sorgligt eftersatt, så det fick bli en omgång på löpbandet. Klassiskt intervallupplägg, 4 x 4 minuter, 2 minuter gåvila. Fegade lite i början, men fick lite bättre fart och högre puls för varje. Löpglädjen är svårare att hitta på ett löpband än i en skog på sommaren, men musik är doping som funkar på mig. Valde fyra fyraminuterslåtar som jag gillar, och lät dem driva benen.

Till sista intervallen kom jag på en gammal favorit, som jag inte kört på flera år. En period i livet när jag hade en massiv kris och försökte springa ifrån mig själv hade den en gjuten plats på min milloppslista – och jag persade gång på gång. Annat går ju inte till rader som

Step by step, you’re gonna make yourself feel better
By yeah by, you’re gonna make yourself feel better
Try yeah try, you’re gonna make yourself feel ruthless
More yeah more, you’re gonna make yourself feel sane

Vem vill inte vara ruthless, liksom? Låten funkade precis lika bra i mitt nuvarande mer mentalt stabila läge. Måste springa till den här oftare.

Kommentera

