Snabbmat: Lövbiff med varm sallad

Jag gillar mat som är god och går snabbt att laga. Duh, tänker ni – det gör väl alla? Jo, och just därför tänker jag dela med mig av ett nytestat recept – hittade det i en tidning hos frissan, och fotade av det med mobilkameran. Instant shoppinglista till vändan förbi affären på hemvägen – smidigt! 15 minuter skulle det ta – och det är ju rimligt även när en är hungrig som en varg.

IMG_3575Rollinnehavarna. Alla ekologiskt utom getosten – hittade ingen ekovariant på den.

Du behöver till 2 portioner:

  • några skivor lövbiff
  • ett paket bönor som du gillar
  • två påsar babyspenat (ca 120 gram)
  • ungefär 100 gram getost (jag tog hälften av en liten rulle)
  • olivolja
  • rivet skal av en halv citron
  • 1/2 tsk rökt chilipulver

IMG_3576Jag valde den här varianten, mest för att det var den jag hade hemma. En tager osv.

Blanda olivolja, rivet skal från citron och chilipulver, och doppa/pensla/fördela över köttbitarna. Låt stå och vila lite medan du steker babyspenaten i lite mer olja tills den blir mjuk. Lägg i bönorna (sköljda och avrunna) och låt dem bli varma. Salta och peppra. Skär osten i bitar och lägg med i pannan, svag värme nu.

Stek köttbitarna snabbt (det stänker galet mycket när en steker i bara olja, så jag blandade olja och smör). Salta och peppra köttet efter smak. Servera!

IMG_3578

IMG_3581Blev det gott? Ja! Kryddningen på köttet kändes annorlunda och kul, lite syrlig, lite stark. Smaker och konsistenser i salladen får också tummen upp, lite mjöligt från bönorna och mjuk smält salt ost. Lovely!

Tog det verkligen en kvart? Nej, snarare en halvtimme från start till tallrik – vilket inte är så illa. Det som tog mest tid var att krydda köttet med oljeblandningen. Kan vara min generella tafflighet som gjorde att det tog tid.

Värt att göra om? Absolut! Klart värt, trots att jag fick diska två stekpannor efteråt. Då kanske jag tar med någon mer grönsak i den varma salladen, eventuellt broccoli eller sugar snaps.

Ikväll blir det kebab och champagne, i trevligt sällskap. Längt!

Kommentera

