I <3 Nike Blast

Första gången jag gick på ett NIKE-event var någon gång i början av tjugohundratalet. NIKE Women, hette det då och jag tror det var en halvdag där en kunde testa på olika klasser. Goodiebags ingick såklart, och jag minns att jag fick en vit topp som jag skänkte till Myrorna senast i våras (hade nog aldrig haft den på mig. Vitt är liksom inte min färg).

Sedan dess har det hänt en del! Eventet har växt till en hel helg, flyttat till Frescati, växt ur Frescati och fyller nu Globen med träningsinspiration, grymma instruktörer, härliga pass och inte minst tusentals träningsgalningar.

Även om du inte är en gruppträningsmänniska i vanliga fall så finns här säkert något för dig – om du gillar träning. Löparen kan gå på NTC Train to run och köra löpskolning och sprintträning, cyklisten kan gå på galet många grymma spinningklasser och lyssna på elitlagstränaren Mattias Reck, och Crossfitentusiasten kan öva olympiska lyft och ställa frågor till Charles Poliquin. Bara för att ta några exempel i högen. Och så har du såklart alla chanser att prova på något nytt – och veta att instruktören som står därframme helt klart är en av de bästa i Sverige, och kanske en av de bästa i världen.

Det är så himla kul med alla olika träningsformer, det finns så mycket som jag överhuvudtaget inte känner till eller kommer i kontakt med, som drar fullsatta klasser och lyckorus från sina entusiaster. Jag gick förbi en sal där klassen ”Work bitches” pågick – med stepbrädor och grejor. Vi har en stepklass i veckan på min anläggning, och den har jag nog inte gått på på lätt tio år. Kollade första minuterna av den här klassen och kunde konstatera att jag skulle ha blivit uppsnurrad på läktaren redan under uppvämningen. Avancerade steg – och vilken energi! Inte min grej men såg askul ut.

I år överraskade jag mig själv med att bara ta två spinningklasser – i vanliga fall är de helt klart i majoritet. Men de jag valde var asgrymma – I AM POWER med dynamitduon Jessica Clarén och Monika Björn, och Power in the flow med Monika Björn och en DJ som livemixade musiken till klassen. Vilka coacher de är, de här brudarna! Lördagens klass var upplagd som en klassisk intervallklass – 5 * 4/2 – men coachingen och musiken gör det till en resa i kropp och känsla. Älskar’t, och försöker inspireras och lära så mycket jag bara kan.

Jag yogade med Johanna Andersson och hennes Global Yoginis, och blev helt kär i Tiina Ravelins guidning genom jordelementet. från och med nu är min uppfattning att yoga är bäst på norrländska. Tränade Soma Move med sjukt vältränade Cecilia Gustafsson och Linus Johansson – och det fick mig inte all älska Soma mindre. Mer Soma till folket! Eller i alla fall till mig. Snälla?

Helgens bästa – känslan, stämningen, inspirationen. Att bli helt hög på träningsglädje. Nike är verkligen grymma på marknadsföring och att hitta budskap, slogans som funkar. I alla fall funkar de på mig!

nike

Helgens sämsta – sjukt långa köer till garderoben på lördagen, hade inte första föreläsningen startat sent hade jag missat den. Eller förresten, det sämsta är att det inte går att gå på alla klasser jag vill gå på. Kroppen orkar inte plus varje tidslot har sex olika grejor att välja på. Det är i det här läget vi verkligen behöver kloning, folks.

Helgens shopping – i år fanns det massor av snyggt i shoppen, och jag kommer att vara lite färggladare på gymmet framöver. Premiär för rosa tights på lunchklasserna idag!

Helgens godaste mat – Nä, inget jag åt på Globen. Men de har god kalventrecote på Aardbeg Embassy i Gamla Stan. Krogveckan, you know!

Helgens mesta träningsvärk – mellan skulderbladen, tror jag. Mycket rörlighet för stel bröstrygg sätter sina spår.

Ett. Helt. År! Till nästa gång. Men den här peppen och inspirationen kommer jag att leva på länge, länge.

Kommentera

