Det där lagom

Just nu har jag det lite svårt med vad som är lagom. Hur trött är lagom trött för att ändå köra ett planerat träningspass, och hur trött är för trött, som i att jag riskerar att bli sjuk eller skadad om jag kör på istället för att vila?

När en tränar för ett långt lopp som marathon eller långdistanstriathlon så är det ju ett faktum att en inte kommer att vara utvilad inför varje träningspass. Det gäller att vara smart och planera så att nyckelpassen körs med så pigga ben det går, medan andra pass får genomföras med trött kropp. Det behöver ju också tränas på, det där med att köra på fast en är trött. Så kommer det ju att vara under loppet.

De senaste veckorna har jag ökat på min träning en del, och det känns. Gymmet i fredags, igår sprang jag strax över en mil på Ursviks-Extremen med Theresia som var rar nog att vänta när jag ville gå i alla backar, och sen körde jag igenom nästan hela Global Yoga-DVD’n som förberedelse inför kursen nästa vecka. Idag har jag all möjlig träningsvärk och generell tröttma, och vet inte riktigt vad som är vad. Jo, trötta fotlederna är nog från lerig stiglöpning, och kanske trötta höfterna också. Ömma magmuskler och axlar kan vara yoga, eller gym?

Den där tunga, matta känslan i kroppen är nog summan av de senaste veckorna.

Hursomhelst, idag hade jag tänkt cykla cross och simma – men valde en lång sovmorgon, promenad och fika istället. Det känns som att kroppen är rätt nöjd med det.

Jag har inte riktigt bestämt om det här beslutet ska få mig att känna mig smart eller lat.

IMG_3801 IMG_3798IMG_3805

2 reaktioner på ”Det där lagom

    1. Ja, vi kan väl bestämma att det var smart, helt enkelt? Gott fika fick jag i alla fall, det är säkerligen bra för själen 😉 Kul med halvmara! Och lagom mycket träning. Visst ska du springa Women’s Healthloppet?

      Ser mycket fram emot yogakursen, och kommer säkert att skriva om den – om inte nu i helgen så under nästa vecka. Tror själva helgen kommer att bli väldigt intensiv.

Kommentera

