Unhappy hips och Ido Portal

En begränsande faktor i min träning är mina blockstela höfter och fotleder. Understundom fylls jag av motivation att göra något åt det, kör en massa Happy hips på Yogobe och stretchar ett par minuter om dagen i en djup knäböj, Supple Leopard-style. Det blir liiite bättre, och sen tappar jag intresset eller glömmer bort det hela ett tag.

Häromdagen hittade jag Ido Portals 30/30 Squat challenge på Facebook – lite mer hardcore än ett par minuter om dagen. Nä, Ido förespråkar att 30 minuter om dagen i 30 dagar ska tillbringas i djup knäböj, så den återigen kan bli den viloposition den var för oss människor innan vi vande oss vid stolar, soffor och Recarosäten.

Till att börja med, jag kan inte ens sitta i en djup knäböj utan att trilla baklänges om jag ska ha hälarna i. Jag måste antingen hålla mig i något, luta mig mot något eller stå på tå. Antagligen ett tydligt tecken på att jag verkligen behöver den här utmaningen, eller vad tror ni? I FB-gruppen rekommenderas att en använder en timer i sin telefon, och samlar minuter under dagen. Första dagen fick jag ihop 15 minuter, och hade rätt mycket träningsvärk dagen efter. Hittills har jag inte lyckats få ihop 30 minuter på en dag, men jag kämpar på. Plötsligt händer det, tänker jag.

Här kommer Ido Portals två mest populära knäböjsvideos från YouTube. Längst ner ser du min utgångsposition. Jag har lite att jobba på!

IMG_3753

Kommentera

