Tillbaka i poolen, med en yogisk twist

Eriksdalsbadet, cirka 07:32.

Häver mig upp ur bassängen efter morgonsimmet, graciös som en sjöko och ser en man som sitter och stretchar, med knäna ut åt sidorna och fotsulorna ihop. Innan jag hunnit formulera en redig tanke flyger det ur mig:

Baddha konasana!

God morgon, säger han.

Den här yogagrejen breder ut sig.

baddha-konasana-guide

Efter första kurshelgen med Global Yoga har vi fått en del hemuppgifter, där den viktigaste är att etablera en daglig yogapraktik. Den ska såklart omfatta asanas, dvs yogapositioner, men också andningsövningar och meditation.  Exakt vad och hur länge får vi bestämma själva, huvudsaken kropp och själ landar på mattan en stund varje dag. Tanken med det här är att börja leva yoga, att det ska genomsyra livet mer än att vara något en gör ibland.

Morgonens simpass kändes väldigt yogiskt. När jag tog mina första armtag slogs jag av tanken att simning på sätt och vis är en pranayama – andningsövning. Andas in – andas ut – andas ut. Andas in – andas ut – andas ut. Lite meditativt, i alla fall i lugn takt.

Det har inte blivit mycket simning den här månaden, så idag ville jag hitta tillbaka och få en skön känsla. Det lyckades, jag simmade lugnt, fokuserade på glid och rotation. Eftersom jag var den klart långsammaste simmaren på banan fick jag också en del övning i den ädla konsten att bli omsimmad. Många, många gånger. Men jag är ju så sjukt yogisk nu så jag låter inte mitt ego komma ivägen för att öva på något jag behöver bli bättre på.

Säger vi.

När jag simmar ensam blir det oftast någon form av stege eller pyramid. Det är lätt att hålla reda på var jag är i passet, och skönt att beta av del för del. Idag blev det såhär:

  • 6 x 50
  • 3 x 100
  • 2 x 150
  • 1 x 300
  • 2 x 150
  • 3 x 100
  • 6 x 50

Målet på morgonsimmet brukar vara 2000 meter, men idag blev det en bonushundring. Jag fick en släng av dr. Sheldon Cooperism, och kunde inte med att avsluta med 4 x 50. Ingen harmoni i det.

2 reaktioner på ”Tillbaka i poolen, med en yogisk twist

    1. Ja, visst är han fantastisk! Och så fick jag ju garva lite åt mig själv under den där sista hundringen (även om jag nog kunnat sluta på 4 x 50 utan att behöva riva sönder mitt nylle till konfetti. Men varför chansa?)

Kommentera

