Skogsmeditation

Nu är det två veckor sedan jag gick första kurshelgen på Global Yoga-grundkursen, och jag är alltså halvvägs igenom mina trettio dagar med daglig sadhana. ”Sadhana innebär daglig disciplin eller andliga övningar” står det i 99% av Googleresultaten när en söker på svenska – något du väljer att göra varje dag för att hålla kropp och själ i kontakt och i balans. Min sadhana ska omfatta meditation, asanas (yogapositioner, alltså den fysiska delen) och pranayama, som är olika andningsövningar.

Meditationen är det jag har svårast för – sannolikt för att jag har någon slags sinnebild av tibetanska munkar som sitter i stillhet i timtal och inte tänker på någonting alls, möjligen sjunger lite mantran och kanske leviterar lite till husbehov. Det är svårt att koppla den bilden till något som är rimligt för mig själv att göra. Efter att ha lyssnat, läst och testat har det så smått börjat gå upp för mig att själva poängen är att försöka. Att jobba för att vara medveten och närvarande, och att det inte är ett misslyckande när jag börjar tänka på pingviner, vad jag ska köra för spinningklass på torsdag och vad det blir till middag. Medvetenheten handlar om att komma på mig själv med att vandra iväg i tanken, och att ta min uppmärksamhet tillbaka till stunden. En meditation är varken bra eller dålig, den bara är, liksom. Ibland är det lätt att hitta lugnet och stillheten, och ibland tjattrar den där monkey mind som en besatt i huvudet på mig.

Idag var jag ute i skogen i flera timmar, strövade omkring med kameran i hand, lät solen värma ansiktet och bara… Var i nuet. Det slår mig att det ju också är en slags meditation, eller i alla fall en övning i medveten närvaro. Skogsmeditation – det är nog min grej,

IMG_3866
This is my church. This is where I heal my hurts.

IMG_3878 IMG_3889 IMG_3901 IMG_3911

Kommentera

