Lyxlöpning med Team Snabbare

– Men du, springer du nåt då? Du skriver ju bara om yoga och mat och sånt? 

Mm, just det. Förra veckan började jag på Team Snabbares kurs Löpning Deluxe. På åtta onsdagspass à 90 minuter är det tänkt att jag ska bli en bättre, snabbare, effektivare och uthålligare löpare. Jag är helt för alla de grejorna! Bring it on.

I onsdags var det uppstart, och första timmen ägnades åt uppvärmning, olika former av konster och silly walks (även känt som löpskolning) och styrke- och rörlighetsövningar. Ledarna Fredrik och Marika är grymt duktiga på att förklara och visa hur vi ska göra, och desutom få oss att fatta varför.

Det här är en av övningarna vi fick göra. Den utmanar både styrka, balans och rörlighet för min del – och då fick vi inte ens göra varianten med hopp. Jag misstänker att den dyker upp en onsdag i min omedelbara framtid.

Efter styrka och teknik skulle vi springa ett testlopp på 3 km. Planen är sedan att vi ska springa samma sträcka om 8 veckor – och då förhoppningsvis vara snabbare. För att ingen skulle behöva komma megasist körde vi med seedning – alla fick gissa sin tid, och så fick de som trodde sig springa på längst tid starta först, och de som tänkt springa snabbast fick starta sist. Om alla hade gissat rätt så skulle hela gänget gå i mål samtidigt, men så blev det ju såklart inte. Vi var ett gäng nersnackare, skulle det visa sig.

En man lyckades pricka sin tid exakt på sekunden – alla andra sprang snabbare än de trott att de skulle. För egn del gick det sisådär 35 sekunder snabbare per kilometer än vad jag trodde innan… Noll koll.

Jobbigt var det också! Min löpträning har varit högst sporadisk de senaste åren, och jag har i princip bara sprungit myspass. Väldigt lite intervaller, mjölksyra och VO2-max. Det kändes, men det var ju sjukt roligt! Det där med att det svider i lungorna och brinner i benen går ju över när en stannar.

Jag ser jättemycket fram emot nästa pass – då ska vi springa intervaller.

Kommentera

