Perspektiv och motivation

Det här med att jag ska göra en Ironman i juli, det känns ju ganska överväldigande. Det är ju en riktigt lång distans! Fast efter föredraget jag var och lyssnade på i veckan känns det betydligt mindre imponerande – ja, nästan trivialt.

Hur är det möjligt, frågar man sig gång på gång? Jo, den som berättade var ingen annan än Greger Sundin, som är ultradistanstriathlet och vars senaste bravad var 30 Ironmantävlingar på 30 dagar.

Jo, du läste rätt. Varje dag i 30 dagars tid simmade han 3,8 km, cyklade sedan 18 mil och avslutade med att springa ett marathon. Som om det vore ett jobb där man aldrig fick några lediga dagar. Efter de trettio loppen kände han sig fortfarande fräsch i kroppen, och kunde lätt ha gjort åtminstone tio till, sa han, Hans sambo LIna bloggade om att vi nog inte har en aning om var kroppens gränser går. Bland annat skriver hon:

Alla har vi fysisk potential att göra SÅ mycket mer än vi någonsin vågar föreställa oss. Vi måste bara våga tro på våra kroppar och sluta lyssna på alla som säger: det där går aldrig. Allt går om man vill det tillräckligt mycket och går det inte första gången så har man förmodligen tagit lärdom av misstagen så att det går andra gången istället.

Jag är benägen att tro att hon har rätt.

Det som begränsar prestationer som Gregers, att göra tio, tjugo, trettio långa distanser på raken är nog inte främst det fysiska utan mer psyket. Att stå ut med smärtan och ansträngningen. Att slå bort alla negativa tankar och inte låta dem slå rot. Att inte ge efter för bekvämligheten eller tvivlet på om man ska klara av det man föresatt sig – det kräver nog mer styrka än den som krävs av benmuskler, lungor och annat för att tillryggalägga själva distansen.

Jag frågade Greger vad han tänker på under sina många långa tävlingstimmar. ”Jag räknar”, svarade han. ”Mest kalorier för att veta hur mycket jag måste stoppa i mig, men också tid så jag vet hur jag ligger till.” Han berättade också att han jobbar hårt med att inte släppa in negativa tankar, så snart en liten elaking dyker upp slår han bort den och tänker på något positivt istället.

Det låter ju jätteenkelt, men när du är inne på cyklingen på din Double deca Ironman (20x Ironman) och ska cykla 1800 varv på en tvåkilometersbana, då är det nog rätt svårt att omsätta det i praktiken. Men Greger kan. Jag har lite att lära där – och inspirationen är definitivt välkommen inför min tripp mot Frankfurt.

Om du vill veta mer om Greger och hans långa tävlingar kan du kika på hemsidan eller se en inspelning från föredraget/intervjun här.

För övrigt så tycker jag fortfarande att en Ironman är lång nog i sig själv – men det är ju i alla fall bara en dag!

IMG_3977
Mannen, myten, marathonmaskinenIMG_3979Jojje Borssén och Greger Sundin

Kommentera

