Vårkänslor!

Tussilago, blåsippor och fågelsång i all ära, men för en cyklist finns det ett vårtecken som är viktigare än alla andra: Sandupptagningen. När gator och cykelbanor är rensopade, då är det på riktigt! Cykelbenen spritter, det pirrar i magen och det där leendet som inte går att stoppa kommer fram. Dags för cykelpendlingspremiär på fincykeln.

På morgonen tar jag inga onödiga risker: den rakaste vägen mellan den söderförort där jag bor och den norrförort jag jobbar i går tvärs över Södermalm och genom Gamla Stan, och sen längs E4 tills jag är framme. Kort men definitivt inte snabbt; vägen genom stan är späckad med farthinder i form av korsningar, rödlysen, vägarbeten och inte minst mina medtrafikanter. Medveten närvaro är ett måste när man cyklar i stan – när som helst kan en fotgängare kliva rakt ut framför mig i cykelbanan, en bildörr hastigt öppnas eller en annan cyklist bestämma sig för att svänga eller tvärbromsa.

Ögon i nacken och ett visst mått av paranoia känns som en sund överlevnadsstrategi. Jag förstår inte hur de vågar, de som cyklar med musik i öronen!

Dagens spaning: innanför tullarna dominerar standardcykeln bland de tvåhjuliga. Ofta med barnstol, cykelkorg eller båda. Fordonet framförs av människor i sina vardagskläder, kanske med jobbväskan fatspänd på pakethållaren.

Att passera Norrtull känns lite som en milstolpe. Jag vill sträcka armarna i luften och ropa JAAA! Från stadstrafik till Hagaparken, från trängsel till nästan tomma cykelbanor. De cyklister jag möter här är MEMILsarna. Ni vet, de medelålders i lycra med snabba cyklar, fartblinda aerodynamiska solbrillor och en ryggsäck eller messenger bag på ryggen – för vår art måste ju duscha och byta om när vi har cyklat klart. Flera av dem jag möter är så snabba att de genererar aningen av en dopplereffekt i mötesögonblicket.

Efter Ulriksdal kommer den härligaste biten, genom skogen bort till Kista. Efter en liten stund försvinner motorvägsbruset nästan helt, och det är bara jag, cykeln och naturen. Passar på att andas extra djupt och ladda in massor av syre inför en lång dag på kontoret. Med en sådan här start på dagen kan det inte bli annat än bra.

 

 

IMG_2288
Skuggan av en cyklist

 

En reaktion på ”Vårkänslor!

  1. Gatorna sopades i min förort förra veckan, cyklar inte mycket men springer gör jag och att slippa grus är en väldig lättnad där också.

Kommentera

