Akvariesimning

Söndagkvällen bjöd på HA-simning, och ett kul och lite annorlunda pass. Temat var Akvariet, och vi skulle bete oss som lite olika fiskar under passets gång.

Vi började med Free Willy. Späckhuggare kanske inte är den allra mest vanliga akvariefisken, men lite fantasi får man ju ha! Det här var uppvärmningen, där vi fick plaska igång oss. Sedan kom en annan ovanlig akvarievarelse, nämligen alligatorn. I Gator Alley skulle vi simma tyst och smygande, med armarna under vattnet hela tiden och ögon och näsa ovanför vattnet. Det blev jobbigt att hitta bra vattenläge, och väldigt viktigt att hitta tryck så det gick att ta sig framåt!

Sedan skulle vi simma som tetror (alltså inte mjölktetror…) – färgglada, fredliga och i stim. Det var rundsimning över två banor som gällde, lugn takt och inga stopp eller fötter i botten. Ungefär femton minuter simmade vi runt runt, och jag började faktiskt känna mig som en del av ett fredligt stim.

Efter den lugna delen skulle vi vara lite mer aggressiva – barracuda time! Barracudor simmar tydligen skitfort, för nu gällde 16 x 25 meter hårt, men med begränsningen att vi inte fick andas oftare än vart fjärde andetag. Ganska lätt de första fyra eftersom vi fick ganska lång vila, men sedan började det kännas jobbigare. Tur att 25 meter är så pass kort! När det började bli alltför frestande att ta ett extra andetag kunde jag redan se slutet på banan, och då gick det att bita ihop och ta de sista armtagen.

Jag är ju ingen snabb simmare – jag har i princip bara en fart, så resultatet när jag försöker simma fort brukar bara bli att jag vevar mer, sparkar mer och gör av med mycket mer energi, men fortfarande tar mig fram i samma tempo. Idag gick det av någon anledning lite bättre, jag kände mig ganska stark och tappade inte fart mot slutet heller. Yay!

Kornettfisken skulle simma med lång kropp och bra stabilitet i coren, och räkna armtag. Även här hände det konstiga saker – det brukar bli 21-22 armtag per 25’a, men idag blev det arton varje gång. Kanske räknade fel när jag var trött efter de snabba 25’orna? Nåväl, vi får se om det är en trend eller en tillfällighet.

Vi avslutade med ännu en simning i stim – nu med alla simmare på en gång över de två banorna. Första omgången var vi bara halva gänget, så det var mycket trängre nu. Instruktionerna var att undvika att röra varandra och vara fredliga. OM någon kom åt en kunde man välja om man skulle förhålla sig fredlig, eller bli aggressiv och attackera tillbaka (3 sekunder fri tillbaka-kaka) – som ciklider.

Det var väldigt svårt att simma utan att komma åt någon när vi var så många, från långsamma till jättesnabba. Jag körde en vansinnigt defensiv teknik med långsamt glidsim längst ute på kanterna, så jag skulle vara lätt att simma om. Undvek att komma åt någon själv, men fick några istötningar när jag blev omsimmad – men de rackarna var ju så snabba förbi att jag inte hann ”göra igen”!

Och så helt plötsligt var passet slut – tiden gick fort idag! Som den gör när man har roligt.

När jag kom hem upptäckte jag att halva schampoflaskan hade läckt ut i väskan. Mindre kul. Men den gamla ryggsäcken luktar i alla fall gott nu! Och löddrar kanske lite.

DSC_1998

6 reaktioner på ”Akvariesimning

Kommentera

