Ny regim för träningen

I samband med att jag ändrade mitt mål för säsongen så slog jag även till och skaffade mig en coach. Det där med träningsplanering stressade mig en del. Jag läste alldeles för många olika planer och upplägg och teorier, och försökte på något vis kombinera ihop dem till en superduperplan. Tyvärr blev ofta resultatet att jag tränade alldeles för hårt/mycket i tre-fyra dagar, och sedan blev tvungen att vila i två-tre dagar för att återhämta mig.

Det blev inte bra – dels stressade det mig att jag nästan aldrig lyckades få till den träning jag planerat in, och så kände jag hela tiden en oro att jag borde hinna träna mer.

Entré: coachen.

Det hela är väldigt nytt, och jag har bara hunnit träna en vecka efter hennes upplägg, men det känns redan väldigt bra. Bara en sådan sak som att när jag gick hem från jobbet igår så behövde jag inte ens fundera på om jag borde ut och springa, simma eller kanske klämma in ett cykelpass bara för att jag inte hade något inbokat den kvällen. På planen för dagen stod det nämligen att jag skulle köra mina lunchklasser plus trettio minuter egen benstyrka, och det hade jag gjort. Häpp häpp klart, och jag kunde utan vidare funderingar ägna kvällen åt att INTE ha ångest över att jag borde träna mer.

Lätt värt!

things-to-do-2day
Ja, och så träna. Cykelintervaller idag!
2 reaktioner på ”Ny regim för träningen

Kommentera

