Vegetable omelet – OK?

Vissa maträtter lagar jag bara åt mig själv, aldrig när jag äter med någon annan. Sambon är på tjänsteresa den här veckan, och då går matplaneringshjärnan genast åt solorätterna.

Idag blev det en grönsaksomelett, superenkel men god, som jag lärde mig av en gammal kollega på den tiden jag jobbade som frukostvärdinna på Arlandia Hotel. Typ såhär: smält smör i en stekpanna, häll i en bottenskyla frysta grönsaker (originalversionen kör ärtor/majs/paprika) och eventuellt en hackad chilifrukt. Stek tills grönsakerna blir tinade och lite brynta. Salta, peppra. Vispa ihop 3-4 ägg, häll över.

Om du är tålmodig och har en stekpanna med värmetåligt handtag steker du tills botten är gyllenbrun, och sätter sedan in hela kalaset i ugnen och gräddar klart. Det orkar sällan jag, så jag vänder den lite bit för bit och steker båda sidorna. Inte lika snyggt, men – orka.

IMG_4058 IMG_4059Jag åt omeletten medan jag kollade på Kalle Zackaris Svett och Etikett, avsnittet när han kör MMA och slåss i en bur. I lead such an exciting life.

Apropå maten kom jag att tänka på Maggie Estep, spoken word-artist och poet på 90-talet – och hennes dikt Vegetable Omelet. Jag googlade lite för att se om jag kunde hitta den, men det gick inget vidare. På Wikipedia läste jag att hon dött för bara ett par månader sedan, av en hjärtattack.

Som TUR är för er används ca 87% av min hjärnkapacitet till att lagra sångtexter och annat viktigt från 80- och 90-talet, så jag tror jag minns. Ungefär såhär:

I don’t want any more.
I don’t want any more gun happy government officials.
I don’t want the TV drilling holes in my head, pouring in deodorant, diet shakes, a couple of game show hosts and the bust of Jim Morrison that someone ripped off from his grave in Paris.
I’m sick of that.
Instead, I want a thousand radiant grandmas in paratrooper gear
leaping out of planes,
proclaiming themselves Queen of the Wild Frontier.

I want a riot of joy,
a bucket of love
and a huge vegetable omelet,
OK?

Jag fick träff på omeletten, i alla fall. riot of joy, kanske imorgon? Let’s hope.

 

Kommentera

