Cykelintervaller

I mitt nya träningsprogram är det cykling två gånger i veckan, utöver mina två spinningpass. Det är väldigt länge sedan jag cyklade landsväg regelbundet, och de första veckorna kändes det lite jobbigt. Praktiskt jobbigt alltså, inte bara så att jag blir trött av cyklingen utan själva grejen att ta mig ut kändes som ett projekt. Dels för att jag inte hittar någonstans där jag bor nuförtiden, så varje runda blir en upptäcksfärd och en vilseåkarmöjlighet. Upptäcksfärder är ju trevliga, men när det ska köras intervaller känns det bättre med kända vägar. Dessutom har jag helt tappat rutinen, så jag glömmer grejor och är allmänt ineffektiv när jag ska iväg.

Nu efter fyra-fem pass börjar rutinen vakna till liv och det går lite snabbare och smidigare att komma iväg. Igår var det intervall-tajm, solen vrålade från en klarblå himmel och min Cervélo ville ut och leka. Coachens instruktioner var såhär:

Uppvärmning 10-15 min. 4 x 8 min i låg kadens, uppför eller i motvind, med 4 minuter rullvila. Nedvarvning. 

Köra på tunga växlar, det är inte min grej just nu tänkte jag på vägen ut. Men bra förbättringspotential! Ju sämre du är, desto bättre kan du bli brukar min vän Ylva säga. Shit vad bra jag ska bli!

Att inte känna till terrängen blir extra spännande på ett sånt här pass. Ibland när jag ska köra tungt och låg kadens kommer en lång nedförsbacke och jag måste spränga ljudvallen för att hålla rätt ansträngning, och sen blir det vila och då sluttar det uppför. Ibland lät jag intervallen bli lite längre, för att komma upp för hela backen och sen få vila på riktigt.

Första intervallen kändes tung och trög, men sedan började det lossna. Hela världen kändes fantastisk, jag trampade mig alldeles cyklig och undrade hur jag kunnat låta cykeln stå och damma så länge. Jag älskar ju att cykla!

På natten drömde jag om punktering.

Två av mina bästa. Cervélo och syrener.
Två av mina bästa. Cervélo och syrener.
Kommentera

