Tropiska Hellas

Utesimbilderna har duggat tätt i mina sociala medieflöden de senaste veckorna, och idag tog jag tjuren vid hornen och stökade av min öppet-vattenpremiär också. Jag gillar verkligen att simma ute, men jag har en tröskel att ta mig över i början av varje säsong. Som tur är verkar den där tröskeln gå snabbare att ta sig över för varje år (*peppar, peppar*). Övning ger träning, ni vet. För några år sedan tog det halva sommaren innan jag kände mig hyfsat bekväm i vattnet, förra sommaren tog det bara tre pass.

Det var sim med Human Ambition idag, och rätt svalt nere på bryggan. Tempskylten vid cafét sa nitton grader i vattnet. och det var avsevärt mer än vad luften kunde uppbringa. Den kompenserade med att ha riktigt bråttom istället – för en gångs skull var det vågigt i Källtorpssjön. Jag funderade på om jag verkligen måste ta av mig min Houdini eller om det kanske gick att dra på våtdräkten över…? Nä, det föll på att det skulle bli så opraktiskt efteråt. Det kan ju vara skönt med torra kläder att åka hem i.

P1000412 P1000415

Väl i vattnet var det faktiskt inte så kallt! Mycket mer behagligt än jag väntat mig. Vi började med ett uppvärmningsvarv runt liksundet och bojen i viken, och de första simtagen kändes helt OK. Jag hann lagom tänka att det kanske skulle gå bra direkt den här gången när den där känslan kom. Den att våtdräkten klämmer ihop hela min bröstkorg så att det inte går att andas.

Det enda jag kan göra då är att ta det lugnt. Ju mer jag stressar upp mig och börjar hyperventilera desto mer omöjligt blir det att simma. Försökte hitta en avslappnad simning och ett lugn, och inte bry mig så mycket om vad alla andra gjorde. Efter sisådär fyrtio minuter började det faktiskt kännas okej, och jag kunde köra de avslutande intervallerna lite snabbare.

Nu luktar badrummet neopren av en våtdräkt som hänger på tork, och på onsdag ska jag på’t igen. Då är det swimrunträning med Ångaloppet.
P1000417 P1000418

 

8 reaktioner på ”Tropiska Hellas

  1. Åååå, jag vill också simma där med dig! 13 grader kallare vatten känns kan jag lova. Knappast 19 vid Utö på lördag…. Kommer du ut en sväng och kollar? Synd det kolliderar med folkfesten Sthlm marathon.

    1. Jag är så galet imponerad av dig som simmar i isbad! Det kommer definitivt att kännas tropiskt för dig på Utö på lördag 🙂 Det skulle vara jättekul att komma ut och kolla, måste se om jag kan få till det!

      1. Det gör jag absolut, i så fall – om jag känner igen dig =) Har du förresten sett att Micke Rosén ska vara med och köra Utö, i lag med Petter?

      2. Visste inte att Petter skulle köra med han. Double starstrucking! Jag har Blue Seventy dräkt o ”ski go” midjeväska o rosa dolme :-))

  2. Imponerad. 29 grader var det i bassängen jag testade häromveckan. Jag höll på att dö av köldslag. Fast jag hade ju ingen våtdräkt förstås. Borde ha haft det.

    1. Hoppsan. Då är det nog läge för dig att vänta med utebadspremiären ett tag, alternativt förlägga den till Thailand eller så. Iförd våtdräkt såklart.

Kommentera

