Swimrunträning

Idag var det dags för swimrunclinic med Nils och Lisa från Ångaloppet
, i Hellas. I ärlighetens namn har jag fasat för det här passet i ett par dagar nu, sedan vädret bestämde sig för att temperaturen skulle vara ensiffrig och vattnet i Källtorpssjön gick från fakking tropical till sexton grader. Hade någon försökt övertyga mig att hoppa över det pga skitkallt så hade det varit löjligt lätt – men det var det visst ingen som gjorde. Oh well. Tur var väl det, för det här var både roligt och nyttigt.

Efter lite genomgång joggade vi längs elljusspåret, ut på udden och sen dagens första dopp. Iiih! Kallt. Simmade över till ön, joggade över till andra sidan och sen simma tillbaka till bryggan. Iiih! Igen.

Vi gjorde fyra sådana varv, och fick tips och saker att öva på för att bli snabbare i och ur vattnet. Det gick bättre och bättre för varje varv tycker jag, speciellt att hoppa i blev smidigare. Efter några simsträckor hade också den värsta köldpaniken gett med sig och det gick lättare att hålla en kontrollerad andning. Vattnet var verkligen kallt, och den ENORMA fartvinden under löpningen gjorde att händerna började domna bort redan på varv två.

hellas_swimrun

Efter de fyra varven joggade vi till badplatsen på andra sidan sjön, där det finns en backe direkt från stranden. Vi simmade ut en loop, sen snabb uppstigning och lite hårdare löpning upp för backen. Vid det här laget var jag rätt trött, så det räckte fint med två såna varv för mig. Vi avslutade med att simma tillbaka, med uppstigning på udden och på ön.

Sista utmaningen? Byta om med stelfrusna händer. Hade ingen känsel i varken händer eller fötter på någon halvtimme efter. Är SJUKT nöjd att jag genomförde passet och att det gick såpass bra – med tanke på hur mycket jag gruvade mig innan och hur gärna jag ville stanna hemma i soffan. Heja mig!

Efter det här passet är jag ännu mer impad av Kicki som ska köra Utö swimrun, bor i Narvik och simmar i 6-7 gradigt vatten. Kicki, du är hårdast av alla!

P1000419 P1000420 P1000422

2 reaktioner på ”Swimrunträning

  1. Hoppsan! Nu tror jag du simmade längre sträckor än jag har gjort här, Anne. Neopren sockar i skorna, handskar och mössa samt vaselin runt nacken. Men på det glada 80-talet körde vi alla Vansbro utan våtdtäkt. Insmord i vaselin över hela kroppen 🙂 En gång blev det förkortat, i sista km i motströmsälven var det bara 13 gr.

    1. Folk var hårdare förr, är det det du menar? 😉 Första gången jag skulle simma Vansbro var det några som försökte övertyga mig att jag borde använda ullfett, men nää…

Kommentera

