Amfibieträning

Det där Ångestloppet Ångaloppet har arrangerat ett par swimrunträningar i Hellas – igår var tillfälle nummer två. Det passade ju fint inför tävlingsdag på lördag, en sista test av simning med lina och kanske lite mera tips från coacherna. Tyvärr hade Matilda, min vapendragare i lag 3xT utvecklat förkylningssymptom under dagen och var lite skeptisk till att träna med hög puls. Efter lite velande bestämde vi att jag skulle köra några varv med gänget, och sen testa lina och bara plaska lite på slutet.

Vi drog iväg på det vanliga uppvärmningsvarvet, ut på udden, över lilla ön vid Liksundet och sen tillbaka till bryggan. Vädret hade varit soligt och fint hela dagen, men lagom till träningen skulle börja mulnade det på och blev kallare. Det gjorde inget – eftersom passet började med någon kilometer löpning i våtdräkt hann jag bli varm och känna att det skulle bli rätt skönt att hoppa i. Precis som förra gången är jag bland de absolut långsammaste löparna i gänget, men det gladde mig att jag i alla fall lyckades ta ikapp lite på simningarna.

Många i- och uppstigningar, lite löpning på delar av banan från torsdags-Swimrun. Hala klippor, vassa stenar och knöliga stigar. Jag är verkligen inget ess på terränglöpning. Det är så galet roligt, men så himla svårt! Det underlättar väl inte att jag är lite harig heller. Sen fastnade jag i en fiskelina (!) och höll på att stå på öronen. Tunn, tunn lina som knappt syntes hade lyckats linda sig flera varv runt högerdojan och tog lite tid att snurra loss. Sedan var vi på efterkälken och sprang lite vilse på småstigarna tillbaka.

Som avslutning skulle det bli ett varv på torsdagsbanan, men då valde jag att simma lite med Matilda istället. Vi kortade linan med någon meter mot förra testet, och wow vilken skillnad det blev! Nu kände jag verkligen att jag fick hjälp av att simma bakom henne, det gick snabbare utan ökad ansträngning. Extra bonus var att det inte ens blev jobbigare för henne. Jag passade också på att testa nya simglasögon; det är samma modell som jag har nu men ett nytt par, som förhoppningsvis inte ska imma så förbaskat mycket. Ja, eftersom de är nya alltså. Funkade bra, så de får hänga med på lördag.

Om nu bara ingen blir sjuk eller så, så kanske det här ordnar sig.

P1000464 P1000463 P1000461 P1000459 P1000458 P1000467

 

2 reaktioner på ”Amfibieträning

  1. Hur fäster man en lina när man simmar så att den inte är ivägen för simningen? (Tänkte min snabba syster kunde få dra mig på Ångestloppet :-))

    1. Vi knyter linan runt midjan. Den som drar har linan löper över ryggen, och den som blir bogserad har knuten på magen och linan under sig. Först hade vi fått tips att bakomsimmaren skulle ha linan på ryggen och förbi nacken, men det tyckte jag var jätteläskigt och det gick knappt att andas. Linan var liksom i vägen när jag skulle vrida upp ansiktet och ta luft. Det är nog bäst att testa lite vad som passar en.

Kommentera

