Cykla på Playitas

Det första du behöver veta om cykling på Fuerteventura är att det är fri tillgång till vind. Det blåser, alltid. Men det kanske en får räkna med när en åker till en ö vars namn betyder ”stark vind”.

På min första cykelrunda blåste det såklart, något alldeles osannolikt mycket. Sådär så att jag nästan cyklade omkull i uppförsbackarna för att jag inte kom upp i styrfart. Jag hängde med en guidad tur – när vi åkte ut var vi sexton personer inklusive guider, och efter en mil hade tre vänt tillbaka.

Jag måste säga att jag förstår dem – hade jag tappat klungan och fått köra själv hade jag troligen legat och gråtit i ett dike efter en kvart eller så. Enligt guiderna blåste det runt 10 m/s, och vindbyarna var bra mycket starkare än så. Det var knappt jag hann titta på omgivningarna alls. Att bita mig fast vid bakhjulet framför mig och hålla kvar cykeln på vägen krävde ungefär all fokusering jag kan uppbringa. I nedförslut och medvind gick det undan, men kastvindarna blev rätt läskiga. Cykeln kastades någon meter i sidled ibland, och jag höll nog styret i ett dödsgrepp. På simpasset dagen efter hade jag träningsvärk i triceps.

Det borde finnas en omräkningskoefficient för cykling i mördande motvind – fyra mil kändes som åtta. Minst.

Cykelpass nummer två var mindre vindpinat. Jag teamade upp med Ingela från Gävle triathlon, som jag träffade på den första rundan. Vi körde en sexmilarunda runt städer vars namn inte fastnat i minnet. En del vind och uppförsbacke hade vi på vägen ut, och på vägen tillbaka fick vi betalt för det. Nedför, medvind, flera mil i 40+ km/h helt utan ansträngning. Magiskt härligt, och det karga landskapet gör att det känns lite som att cykla på månen. Om månen skulle ha typ trettio plusgrader och vind som känns som en hårfön rätt i nyllet.

Det var fina turer båda två, helt OK vägar och ingen trafik som kändes jobbig. Vi körde mest på småvägar, och den del som var längs en större väg hade en rejäl vägren för cyklister. Skulle jag åka på en träningsresa med huvudfokus cykling skulle jag nog dock hellre välja Mallorca än Fuerteventura, om jag inte skulle träna inför IM Lanza eller Challenge Fuerteventura förstås, Finare vägar och mer varierat landskap på Mallis, om du frågar mig.

Har du cyklat på både Fuerteventura och Mallorca? Vilken föredrar du i så fall, och varför?

cyklafuerte

4 reaktioner på ”Cykla på Playitas

  1. Jag fick lära mig att det inte alla betyder stark vind. Att det kommer från adventura. Great adventure. Stort äventyr. Så nu blåser det nog inte lila mycket.

    1. Tack Kicki! Jo, det var tufft, pannbenet är nog liiite tjockare nu än innan! Och vinden hemma känns inte som nåt att bråka om just nu =)

Kommentera

