Intervaller utanför den där zonen

Det här med att ha en coach, det är ju himla bra. Inga funderingar på vad och när och hur jag ska träna, om jag borde träna mer osv – bara att följa programmet och rapportera hur det går (om jag gör som hon säger och det inte går bra är det väl mest hennes fel, visst visst visst???).

En lite jobbig sak med att ha en coach är att hon skriver sjukt jobbiga grejor i det där programmet – pass jag inte skulle komma på tanken att köra själv. Det är ju därför jag har henne såklart, men när hon skriver in såna där pass som jag går och är nervös för i flera dagar, då undrar jag ju lite vad jag håller på med. Igår var det dags för ett sånt pass.

Oftast så gillar jag att springa intervaller. Fyrahundringar, tusingar, bring it on liksom! Beta av, räkna ner, det känns bra. Men 3 x 3 km i progressiv fart? Nä, nu börjar det bli läskigt.

Den första kilometern i varje intervall skulle visserligen gå långsamt – långpasstempo. Det fattade inte mina ben, de tänkte tydligen JIHOO INTERVALLER RUN LIKE THE WIND!! och så blev fartökningarna till kilometer två och tre sjukt jobbiga. Det blev ett klassiskt fall av regressiva intervaller, den första gick alltså fortast och sen blev det bara långsammare och långsammare (om du inte är van att springa intervaller så kan jag berätta att det är FEL FEL FEL. Det borde vara tvärtom, sista snabbast. Eller åtminstone alla jämna).

Nu är det i alla fall genomfört, och jag blev väl i alla fall inte sämre av det här passet som Theresia skulle ha sagt. Nu kan jag börja vara nervös för nästa veckas löpintervaller, som är 3×1 km in speed interval pace (rest 90 secs) – 1×3 km in tempo run pace (rest 120 secs)- 2×1 km in speed interval pace (rest 90 secs). 

Brukar du bli nervös inför dina extra jobbiga träningspass?

2 reaktioner på ”Intervaller utanför den där zonen

Kommentera

