Jag drar åt skogen

På balkongen, lite lätt utmobbad sådär jämfört med glidarna som får bo i vardagsrummet, står min andra tysk. Canyon Nerve 7.0 heter han och är en fulldämpad MTB. Sommaren 2012 hade vi mycket kul tillsammans, gick på teknikkurs hos Bike Academy och åkte på långa episka fikaturer i olika skogar. På semestern var vi i Rörbäcksnäs, och på läger i Järvsö. Nerven fick åka Barbro och det gick alldeles lysande.

Förra sommaren var han kanske ute och luftade sig två gånger, och i morse tyckte jag faktiskt lite synd om honom som inte fått komma ut och leka på hela sommaren. Han fick sig en snabbtvätt, jag letade rätt på mina MTB-shorts, knäskydd och en för ändamålet lämplig färgglad fladdertröja, och så drog vi ut i Sicklaskiftet.

Sidospår: När jag rotade igenom mina cykelkläder efter MTB-shortsen upptäckte jag att jag har FJORTON par cykelbyxor. Räknar en MTB-shorts också: sexton. Är det rimligt, I ask you? I think not.)

P1000644Det här med knäskydd, brett styre och tokfeta däck var ju inte igår direkt, så de första fem minutrarna körde jag bara och skrattade åt hur konstigt det kändes. Sen kom jag in i skogen och kunde konstatera att det där med teknik över rötter och stenar, det är minst lika mycket färskvara som kondition.

Jag var hur feg som helst. Vinglade, stannade, puttade cykel en hel del, Svor rätt mycket, det ska jag inte förneka. När jag inte var rädd så var jag arg på mig själv för att jag fegade. Ett estimat: 40% skrajsen, 40% frustrerad och 20% kul. Meeen solen sken, det var sjukt fint i skogen och jag fick köpa glass vid Björkhagens golfklubb,

Nu måste jag bara bestämma – ska jag cykla mer i skogen så det blir kul igen, eller ska jag sälja Nerven till nån som vill rasta honom lite mer frekvent? Tål att tänka på.

P1000668

P1000652 P1000653 P1000659Sen stod det ju faktiskt växlingsträning på mitt träningsschema idag. 4 x 5 minuter cykel, snabb växling till 5 minuter löpning. Eftersom uppvärmningen blev över en timme skogscykling kapade jag hälften och körde 2 x cykel/löp, det räckte gott för att göra mig trött i benen. Imorgon vila, sen tävling på söndag. Stockholm Royal Park Aquathlon, där jag ska simma 2 km och springa 14 km.

Ska du tävla i helgen?

 

 

2 reaktioner på ”Jag drar åt skogen

Kommentera

