Träning och energi

För ett tag sedan hade jag ett möte med coachen, och vi pratade bland annat om energiintag under träning och tävling. Jag har länge kört enligt principen att för pass på upp till två timmar behöver jag inget annat än vatten. Coachen håller inte med. Enligt henne bör jag fylla på med energi på utomhuspass som är över 45 minuter. Det blir typ alla.

På cykel tycker jag det är ganska lätt. Kroppen klagar inte så mycket över vad den får, så länge det är energi. Gel, sportdryck, Snickers – it’s all good. På löpningen är det en helt annan historia. Min mage under löpning har en hel del divalater för sig även när jag inte försöker stoppa i den energi, så att få till en lösning som funkar på tävling och träning kommer att kräva en del experimenterande. Jag började nu i helgen, på lördagens långpass.

För att inte gå in på the gory details alltför mycket: Jag testade Enervit sportdryck, och de sista kilometrarna på rundan hade jag en extrem löparmage-attack. Det måste ju inte vara sportdryckens fel: jag sprang tidigt på morgonen nära inpå frukost, det var jättevarmt, jag hade tagit Resorb kvällen innan och på morgonen… Många möjliga orsaker. Men hur ska jag tänka, hur många gånger behöver jag testa innan jag vet om/att en viss dryck/gel funkar eller inte? Ge mig dina bästa tips är du snäll – hur gör du när du testar ut vad du ska äta/dricka på tävling?

 

8 reaktioner på ”Träning och energi

    1. Ja, så får det nog bli. Jag fick tips om att blanda lite svagare också, får se om det hjälper. Tack för att du läser och kommenterar 🙂

      1. Svagare är nog smart. Magen kanske behöver vänja sig. Den här värmen gör hela min kropp konstig och framför allt då jag springer på morgonen innan frukost!

      2. Ja, det där med tillvänjning är nog en faktor också. Magen är inte van att behöva hantera nåt annat än vatten under löpning. Och värmen påverkar ju också, helt klart. Trodde att det där åskvädret vi hade igår skulle rensa luften lite, men nu är det lika varmt igen. Gillar värmen, men det blir ju trögt att träna…

      3. Här i Stockholm kom det ju så mycket att det blev översvämning, kaos och kalabalik på sina ställen, så jag tycker gott vi kunde ha delat med oss lite till er.

Kommentera

