Episkt lidande och Strava

Jag testade Strava för första gången för några år sedan, men fastnade aldrig riktigt för det. Idén är jätterolig – ett community där du kan lägga in dina löp- och cykelturer, och jämföra tider på olika sträckor med andra som kör samma vägar som du. När jag testade var det ganska nytt i Sverige, det fanns inte så många sträckor inlagda och inte så många svenska användare. En stor del av grejen är ju (för mig i alla fall!) att hitta mina kompisar, eller de som kör samma vägar och jaga lite rekord. Och, ska vi vara helt ärliga så cyklade jag nog inte så himla mycket då heller. 

När appar och träningsdagböcker varit på tal i olika forum är det nu väldigt många som rekommenderar Strava, så jag tänkte ge det en chans till. Det har kommit till en massa nya funktioner, du kan vara med i olika utmaningar och vinna en massa ”awards” – och så finns det en premiumversion. Den erbjöds gratis i en månad, och jag hoppade på det mest för att det ger möjlighet att ladda ner GPX-filer. När jag hittar en runda som ser bra ut kan jag ladda ner den till min Garmin Edge, och få lite hjälp att slippa komma vilse på nästa tur. Bara en sån sak!

Det roligaste med premiumversionen är dock nåt annat. Den analyserar nämligen din puls under passet, om du använder pulsmätare, och ger varje pass en ”suffer score” beroende på hur stor del av passet du legat på hög puls. Inte undra på att jag var trött i söndags, för lördagens löppass var tydligen ett episkt lidande.

strava

Kör du Strava eller någon liknande app?  

Prove it from Strava on Vimeo.

Kommentera

