Höstmelankoli i Hellas

Det står och väger mellan sommar och höst, känner jag. På väg från jobbet var luften höstlikt krispig och sval – jag hann fundera på hur jag tänkte som skulle simma öppet vatten? På Hellasbryggan någon timme senare låg solen på, en aning av sommarvärme ändå. Vattentemperaturen är definitivt på nedåtgående.

Your mission, should you decide to accept it: Swim at least 2500 meters, preferably open water. Typ så sa coachen om den här dagen. Passar bra, för på onsdagar simmar HA såna där varv på tid i Hellas – två varv blir strax över 2500. Trots att solen låg på ville jag gärna behålla min Houdinitröja på medan jag drog på våtdräkten över benen. Värmen räckte liksom inte riktigt till. Vi var fem tappra som tänkte oss simma ett eller två varv, och jag insåg ganska snart att det skulle bli en del solosim för min del. Mycket riktigt, halvvägs till lilla ön hade de andra dragit iväg och jag plaskade på för mig själv.

Förra veckan sa jag till några träningskompisar att jag började bli nervös för att tävla för att det kändes alldeles för bra. Jag råkade visst jinxa det genom att säga så. Söndagens cykelpass var en mental pärs, och dagens simning blev av samma kaliber. Första varvet var ett rejält självförtroendehaveri, där jag kom fram till att jag nog borde lägga ner det här med triathlon och börja med gaffelvirkning, driva upp pelargoner eller nåt annat som anstår gamla tanter. Gå upp efter ett varv, åka hem, ge upp. När jag äntligen kom fram till bryggan sa tränar-Mats ”Okej, 28 minuter. Kör ett varv till nu!”

Och då gjorde jag det.

Det gick ju inte snabbare, men jag lyckades i alla fall samla ihop min skit och skaffa en lite bättre attityd. Hann reflektera över att det är sjukt vackert vid Källtorpssjön på kvällen, och börja lägga lite mer krut på tekniken. Spotta upp  mig lite. Nån ska ju komma upp sist på simningen på söndag, eller hur? Might as well be me. I sä fall ska det här vara min attityd.

Suckiness eller inte, Hellas och Källtorpssjön är ett av mina allra bästa ställen, och det är vardagslycka att få vara där. Kolla bara vad fint det är! P1000740 P1000741

Kommentera

