Återhämtning och offseason

Efter ett lopp jag laddat länge för – som nu, Kronborg halvironman – skjuter min träningsmotivation i höjden. De där dagarna när kroppen är tung och trött efter ansträngningen och vila står på dagordningen svämmar huvudet över av vilda planer, nya träningsidéer, förbättringsmöjligheter och generell hybris. Då gäller det att hålla huvudet kallt. Att omedelbart dra igång och hårdköra inför nästa säsong slutar nämligen ofelbart med att jag får en motivationsdipp och faktiskt inte vill vara med längre någon gång mitt i vintern.

Så ska jag inte göra den här gången.

Kroppen har inte återhämtat sig helt och fullt än – och det är som det ska vara, säger coachen. Det kan ta 2-3 veckor innan konstig trötthet och små sura skavanker ger med sig. Förra veckan kände jag mig helt omladdad, pigg och stark på tisdagen, och på torsdagen höll jag spinning och började flåsa som… tja, som någon som har dålig kondition och gör något väldigt jobbigt, redan fem minuter in på uppvärmningen. Kroppen hade ingen lust, helt enkelt. Efter passet blev jag obegripligt trött, och höll på att somna på jobbet på eftermiddagen.

Den här veckan har jag sprungit ett kort pass, och kört samma spinning igen. Själva passen fungerade bra, men efteråt vill jag bara sova. Och äta, och sen sova lite till. Jag tänker att kroppen bygger sig starkare och laddar om. Det är bra!

Resten av september och oktober är utropade till officiell hopp-och-lekperiod, eller offseason om du så vill. Jag kommer såklart att träna, men inte efter någon särskild plan. Lufsa i skogen, men inte springa intervaller. Testa några nya träningsformer, gå på klasser, yoga en massa. Börja på projektet att bli starkare. Träffa familj och vänner, äta god mat och kanske dricka ett glas vin eller två. Låta kropp och själ få vila lite, och börja längta efter att få sätta igång med att bygga upp mig för IM 70.3 Mallorca i maj.

Att längta är underskattat, tycker jag! Vad tycker du?

IMG_20130623_121650
Hopp och lek!
Kommentera

