Söndagsspinn med endorfinkick

Hösttecken: svalt i luften, mörka kvällar, gula löv, SPIF långspinning på söndagar. Tecken på att det fortfarande är tidig höst: sagda långspinning är inte fullbokad och det är ingen väntelista.

På väg till passet var jag lite skeptisk till hela grejen; skulle jag dö av leda av att trampa i 2,5 timme? Hur tänkte jag? Men när Adam drog igång passet blev det såklart toppen. Han gör allting rätt – enkel struktur, musik med rätt takt och bra driv, jag kan gå in i min bubbla, blunda och låta svetten rinna. Droppa från ögonfransarna, rulla nedför näsan. Inte bry mig ett jota om vad någon annan gör. Inte ens tänka.

Jag älskar när takten driver mina ben, jag tänker att jag hakar fast pedalerna på beatet och bara följer. Kroppen svarade på minsta tilltal, och pulsen följde upp och ner precis som jag ville. Steglöst. Det blir meditation i rörelse, kroppens arbete tar allt fokus och tankar och känslor bara glider förbi utan att kräva uppmärksamhet.

Förutom i den fjärde av fem femminutersintervaller. De första takterna i musiken som startar får det att bränna till bakom ögonlocken, och en våg av lycka sveper igenom hela kroppen, vartenda hårstrå reser sig och jag kan inte låta bli att börja skratta. Eventuellt gråter jag en tår eller två också, det är svårt att säga med allt saltvatten som redan rinner längs nyllet. Musik påverkar mig otroligt starkt, alltid – och extra mycket när jag är trött. Hela intervallen trampar jag starkt, med högre puls än någon annan del av passet, och skrattar hela tiden. Känslan sitter kvar i flera timmar.

Vad som gör mig endorfinhög och spinninglycklig? QOTSA såklart.

Kommentera

