En två sjuttiofemmors-lördag

Min lördag började med två sjuttiofemmor i Södertälje. Way to start a weekend, eller hur!

Den första sjuttiofemman innehöll simning (ja, 75 minuter då), med coach Jeff Frydenlund på kanten. Vi var en liten grupp, bara fem personer på två banor, så det fanns gott om plats. Passet var bra för min ömma axel – mycket teknikfokus och inte så mycket hård fart. Eftersom vi var så få fick vi också bra med individuell uppmärksamhet och tips på vad vi borde jobba lite extra på. För min del ska jag tänka på att ”kasta” fram handen i armtaget – tänka som att en marionettråd drar upp min armbåge ur vattnet när armen är på väg framåt, så att underarm och hand kan vara avslappnade och bara svinga fram. Nu är det visst lite stelt, men det kan ju bero lite på den ömma axeln också.

En parentes om axeleländet – Theresia som också haft lite axelkrångel nämnde att hon märkt att stretching av bröstmusklerna hjälpte. Jag testade, och märkte att efter 10-15 sekunders stretch började handen domna… Inte ett bra tecken, så jag ska lägga lite mer krut på det där nu.

DSC_2494 DSC_2493

Totalt simmade vi ungefär 2000 meter, och jag gick upp ur bassängen med en riktigt bra känsla. Dags för den andra sjuttiofemman, och i den var det spinning. Jeff hade svidat om till cykelkläder, och ledde oss genom ett riktigt tufft intervallpass. Efter uppvärmning körde vi fyra varv av

3-4 minuter i zon 3
3-4 minuter intervaller i zon 4
3-4 minuter återhämtning.

Intervallerna blev kortare för varje varv. Vi började på 40/20 (alltså 40 sekunder hårt, 20 sekunder vila), sedan 30/30, 20/40 och till sist 10/50. På sista varvet började vi från stillastående och körde ett mäktigt igångdrag och maxsprint – sju-hukt jobbigt! Sedan avslut med teknikövningar, varav flera jag inte gjort förut. Alltid kul att lära något nytt, och jag hittade såklart några saker jag behöver jobba med där också. Bålstabilitet, blir en någonsin klar med det? I don’t think so.

Tyvärr blev det inga bilder från spinningen. Coachens mobil fungerade inte med ljudanläggningen, så han fick köra Spotify från min telefon istället. Skönt att det gick att lösa – spinning utan musik är ju bara inte rimligt.

Hur var din lördag? 

Kommentera

