Januarisprätt!

Det är januarisprätt på gymmet, med en massa träningssugna människor som lyfter och springer och hoppar och trampar och yogar. Och hoppas, tänker jag. Det är inspirerande! Jag vet, det är så lätt att himla med ögonen och raljera över ”nyårslöftena” som tränar som tokar i några veckor och sedan inte syns till förrän nästa år – men tänk om bara några av dem upptäcker hur härligt det är med träning och faktiskt stannar kvar, mår bra och skapar sig en ny vana? Jag hoppas många av dem gör det.

Idag var det så mycket folk på lunchyogan på Actic Kista att mattorna hotade att ta slut – det har aldrig hänt förut! Sedan var det premiär på en ny kortklass, 30 minuter styrka för löpare. Efter en kort uppvärmning körde vi två varv med övningar för styrka och stabilitet i ben och bål. Många enbensövningar – nyttigt, och av en del kvidanden att döma också rätt jobbigt. Ultralöparna Ellen och Johnny från Pace On Earth var med och körde. Tror att Ellen var extra motiverad då hon fått en startplats till bergsultraloppet Ultra-Trail du Mont-Blanc, där hon ska springa 170 km och övervinna 10 000 höjdmeter. DEN benstyrkan, folks! Och DET pannbenet, för den delen. Följ gärna hennes resa på deras Instagramkonto, @paceonearth. Jag tycker de är supercoola, även om de inte ville löpcoacha mig inför Nordslingan. (Jag har kommit över det nu. Tror jag.)

Hursomhelst, klassen gick bra och den enda negativa feedback jag fick var att den var för kort – och det kan jag ju med lite god vilja tolka som något positivt! Kanske kan vi ändra till 45 minuter till nästa vecka, vi får se.

Imorgon ska jag springa en testrunda och testa min fot. Efter en kort och långsam runda i mina Icebugs för ett par veckor sedan (förra året, för bövelen!) så fick jag ont i hälsenan, den är lite svullen så jag har inte vågat springa. Men nu orkar jag faktiskt inte vänta längre! För säkerhets skull kör jag nog några kilometer på löpband – då slipper jag Bambieffekten på hala vägar och kan bara stanna bandet och hoppa av om det inte funkar. Men det behöver funka – jag vill ju springa!

lopstyrka

IMG_20150114_141529

Kommentera

