Yoga games del 2

En av de klasser jag sett fram emot lite extra var ”Hands-on assists” med Raghunath. Att assistera bra är både kul och givande för den som ger assisten och den som tar emot den, tycker jag. Det innebär alltså att med hjälp av händerna (eller i vissa fall hela kroppen) hjälpa en yogautövare att hitta rätt i sin kropp i en position. De behöver inte nödvändigtvis vara att komma djupare, utan kan också handla om att hitta rätt riktning, aktivera rätt muskler eller slappna av där du inte behöver vara spänd. Vi fick öva två och två, och fick byta kompis många gånger under klassen – vilket är bra eftersom kroppar är så olika.

Raghunath är en skön snubbe – en högljudd amerikan med italienskt påbrå, som varit munk i ett antal år men nu lever familjeliv med fyra barn. Han inledde klassen med chanting, och sedan kastade vi oss in i assisteringarna. En del av dessa kommer jag inte att använda på mina yogis på Actic Kista, så kan vi väl säga. Men kul att testa!

IMG_5035 IMG_5038 IMG_5041 IMG_5042 IMG_5049 IMG_5050

Efter hands-onworkshoppen var jag på en föreläsning av Jonathan Monks, ”The Power of asana”. Sedan var min lördagsenergi helt slut, och jag valde bort den sista klassen för att istället åka hem och ladda ny energi till söndagen. Kroppen var tung och trött, och jag hade inga problem alls att somna på kvällen…

Kommentera

