Yoga games del 3

Söndagen började med klassen ”Tripischore sun salutes” med Nikki Durant. Jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig, men det visade sig att Tripsichore är ett danskompani som utvecklat yoga som artisteri. Hjälp! Nikki förklarade att vi skulle gå igenom väldigt grundläggande varianter av de solhälsningar de använder som uppvärmning innan sin träning. Rörelserna såg vansinnigt graciösa och smidiga ut när Nikki gjorde dem, mjukt och smidigt och med djupa bakåtböjar. Sköna rörelser för trötta kroppen.

test2

Efter solhälsningsartisteriet var det Pranayama med min nya favorit Raghunath. Mera chanting, olika andningsövningar och sedan ett flöde med fokus på andning. Han gjorde samma sekvens flera gånger, först med fem andetag i varje position, sedan bara ett – den idén kommer jag att sno. Reflekterade också över vad skönt det måste vara att guida yoga när en bara kan säga positionens namn, och så vet varenda själ i salen vad det innebär. En av svårigheterna med att guida ovana yogis är att kunna komma av mattan tillräckligt mycket för att kunna assistera, tycker jag. Jag behöver öva mer på att guida bara med rösten, och det är ju svårare med elever som inte vet hur till exempel krigare 2 ser ut.

En föreläsning om andetaget var ett skönt teoretiskt avbrott i allt det praktiska, och sedan var det dags att assistera. Jag fick chansen att assistera Fröydis Hansviks klass ”Global Yoga för löpare” tillsammans med Yoga Stories-Therese, och det ville jag förstås inte missa. Det är lärorikt att assistera tillsammans med andra, och se vilka tekniker de använder, och Therese är väldigt duktig och erfaren. Dessutom jättetrevlig, som de allra flesta yogis jag träffat. Kul med nya kontakter, och en chans att öva assisteringstekniker.

Avslutade veckan med en yinklass med Patrick Broome. Tröttmössa vid det här laget, så klassen flög förbi i en dimma. Skönt i kroppen efteråt! Undrade lite hur jag skulle komma ur sängen för att leda yinklass på World Class kl 06:45 på måndagmorgonen, men det gick ju det med. En fördel med morgonklasser är kanske att alla deltagare också är lite nyvakna, och inte märker när jag svamlar lite. It’s all good!

Tack för en grymt fin yogahelg och längtar redan till nästa gång! Men först, sova…

Kommentera

